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  • 1
    In: Infection, Springer Science and Business Media LLC
    Abstract: We aimed to assess symptoms in patients after SARS-CoV-2 infection and to identify factors predicting prolonged time to symptom-free. Methods COVIDOM/NAPKON-POP is a population-based prospective cohort of adults whose first on-site visits were scheduled ≥ 6 months after a positive SARS-CoV-2 PCR test. Retrospective data including self-reported symptoms and time to symptom-free were collected during the survey before a site visit. In the survival analyses, being symptom-free served as the event and time to be symptom-free as the time variable. Data were visualized with Kaplan–Meier curves, differences were tested with log-rank tests. A stratified Cox proportional hazard model was used to estimate adjusted hazard ratios (aHRs) of predictors, with aHR  〈  1 indicating a longer time to symptom-free. Results Of 1175 symptomatic participants included in the present analysis, 636 (54.1%) reported persistent symptoms after 280 days (SD 68) post infection. 25% of participants were free from symptoms after 18 days [quartiles: 14, 21]. Factors associated with prolonged time to symptom-free were age 49–59 years compared to  〈  49 years (aHR 0.70, 95% CI 0.56–0.87), female sex (aHR 0.78, 95% CI 0.65–0.93), lower educational level (aHR 0.77, 95% CI 0.64–0.93), living with a partner (aHR 0.81, 95% CI 0.66–0.99), low resilience (aHR 0.65, 95% CI 0.47–0.90), steroid treatment (aHR 0.22, 95% CI 0.05–0.90) and no medication (aHR 0.74, 95% CI 0.62–0.89) during acute infection. Conclusion In the studied population, COVID-19 symptoms had resolved in one-quarter of participants within 18 days, and in 34.5% within 28 days. Over half of the participants reported COVID-19-related symptoms 9 months after infection. Symptom persistence was predominantly determined by participant’s characteristics that are difficult to modify.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0300-8126 , 1439-0973
    Language: English
    Publisher: Springer Science and Business Media LLC
    Publication Date: 2023
    detail.hit.zdb_id: 2006315-5
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Online Resource
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    Georg Thieme Verlag KG ; 2017
    In:  Sportverletzung · Sportschaden Vol. 31, No. 02 ( 2017-06), p. 111-115
    In: Sportverletzung · Sportschaden, Georg Thieme Verlag KG, Vol. 31, No. 02 ( 2017-06), p. 111-115
    Abstract: Hintergrund Der Anspruch von Patienten an Knietotalprothesen (KTEP) wächst zunehmend. Es stellt sich immer wieder die Frage, ob sportlich aktive Patienten nach Implantation einer KTEP ein erhöhtes Revisionsrisiko aufweisen im Vergleich zu Patienten ohne sportliche Aktivitäten. Patienten/Material und Methoden In einer retrospektiven Studie wurden 130 Patienten mit einem Altersdurchschnitt von 69,2 Jahren zu Ihrer sportlichen Aktivität 22 Monate vor und nach KTEP Primärimplantation befragt. Die Patienten wurden aufgrund der Ergebnisse der Befragung in 2 Gruppen (A = Sport, B = No-Sport) eingeteilt. 7 Jahre postoperativ wurden dieselben Patienten erneut zu Ihrem Sportverhalten und 12 Jahre postoperativ zusätzlich zu stattgehabten Revisionsoperationen befragt. Ergebnisse Von den 130 im Jahre 2005, ca. 2 Jahre nach KTEP-Implantation, befragten Patienten gaben 88 (67,7 %) an, regelmäßig Sport auszuüben (Gruppe A) während 42 Patienten (32,3 %) keinerlei Sport betrieben (Gruppe B). 2010 antworteten 87 der 130 Patienten auf die Befragung. 60 Patienten der Gruppe A waren weiterhin regelmäßig sportlich aktiv. 27 Patienten der Gruppe B gaben an, weiterhin keinerlei Sport zu betreiben. 2015 konnten von den 87 Patienten die 2010 befragt wurden immerhin noch 67 Patienten kontaktiert werden – davon 46 Patienten der Gruppe A und 21 Patienten der Gruppe B. In Gruppe A kam es 12 Jahre postoperativ bei 7 von 46 Patienten (15,2 %) zu Revisionsoperationen. In Gruppe B gaben 5 von 21 (23,8 %) Patienten Revisionsoperationen im Sinne von Wechseloperationen in den letzten Jahren an. Schlussfolgerung Es konnte gezeigt werden, dass 12 Jahre nach Primärimplantation einer KTEP die Revisionsrate in der Gruppe der sportlich aktiven Patienten verglichen mit den Inaktiven deutlich reduziert war. Daher lässt sich schlussfolgern, dass moderate sportliche Aktivität nach künstlichem Kniegelenkersatz keinen negativen Einfluss auf die Standzeit einer Knietotalendoprothese hat, sondern sogar möglicherweise zu verbesserter Osteointegration und damit zu weniger osteolytischen Reaktionen mit daraus resultierender aseptischer Prothesenlockerung führen könnte.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0932-0555 , 1439-1236
    RVK:
    Language: German
    Publisher: Georg Thieme Verlag KG
    Publication Date: 2017
    detail.hit.zdb_id: 639120-5
    detail.hit.zdb_id: 2041799-8
    SSG: 31
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
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    Georg Thieme Verlag KG ; 2018
    In:  Physikalische Medizin, Rehabilitationsmedizin, Kurortmedizin Vol. 28, No. 03 ( 2018-06), p. e1-e1
    In: Physikalische Medizin, Rehabilitationsmedizin, Kurortmedizin, Georg Thieme Verlag KG, Vol. 28, No. 03 ( 2018-06), p. e1-e1
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0940-6689 , 1439-085X
    Language: German
    Publisher: Georg Thieme Verlag KG
    Publication Date: 2018
    detail.hit.zdb_id: 2072467-6
    SSG: 31
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
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    Georg Thieme Verlag KG ; 2018
    In:  Physikalische Medizin, Rehabilitationsmedizin, Kurortmedizin Vol. 28, No. 03 ( 2018-06), p. 195-199
    In: Physikalische Medizin, Rehabilitationsmedizin, Kurortmedizin, Georg Thieme Verlag KG, Vol. 28, No. 03 ( 2018-06), p. 195-199
    Abstract: Hintergrund Der Anspruch von Patienten an Knietotalprothesen (KTEP) wächst zunehmend. Es stellt sich immer wieder die Frage, ob sportlich aktive Patienten nach Implantation einer KTEP ein erhöhtes Revisionsrisiko aufweisen im Vergleich zu Patienten ohne sportliche Aktivitäten. Patienten/Material und Methoden In einer retrospektiven Studie wurden 130 Patienten mit einem Altersdurchschnitt von 69,2 Jahren zu Ihrer sportlichen Aktivität 22 Monate vor und nach KTEP Primärimplantation befragt. Die Patienten wurden aufgrund der Ergebnisse der Befragung in 2 Gruppen (A=Sport, B=No-Sport) eingeteilt. 7 Jahre postoperativ wurden dieselben Patienten erneut zu Ihrem Sportverhalten und 12 Jahre postoperativ zusätzlich zu stattgehabten Revisionsoperationen befragt. Ergebnisse Von den 130 im Jahre 2005, ca. 2 Jahre nach KTEP-Implantation, befragten Patienten gaben 88 (67,7%) an, regelmäßig Sport auszuüben (Gruppe A) während 42 Patienten (32,3%) keinerlei Sport betrieben (Gruppe B). 2010 antworteten 87 der 130 Patienten auf die Befragung. 60 Patienten der Gruppe A waren weiterhin regelmäßig sportlich aktiv. 27 Patienten der Gruppe B gaben an, weiterhin keinerlei Sport zu betreiben. 2015 konnten von den 87 Patienten die 2010 befragt wurden immerhin noch 67 Patienten kontaktiert werden – davon 46 Patienten der Gruppe A und 21 Patienten der Gruppe B. In Gruppe A kam es 12 Jahre postoperative bei 7 von 46 Patienten (15,2%) zu Revisionsoperationen. In Gruppe B gaben 5 von 21 (23,8%) Patienten Revisionsoperationen im Sinne von Wechseloperationen in den letzten Jahren an. Schlussfolgerung Es konnte gezeigt werden, dass 12 Jahre nach Primärimplantation einer KTEP die Revisionsrate in der Gruppe der sportlich aktiven Patienten verglichen mit den Inaktiven deutlich reduziert war. Daher lässt sich schlussfolgern, dass moderate sportliche Aktivität nach künstlichem Kniegelenkersatz keinen negativen Einfluss auf die Standzeit einer Knietotalendoprothese hat, sondern sogar möglicherweise zu verbesserter Osteointegration und damit zu weniger osteolytischen Reaktionen mit daraus resultierender aseptischer Prothesenlockerung führen könnte.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0940-6689 , 1439-085X
    Language: German
    Publisher: Georg Thieme Verlag KG
    Publication Date: 2018
    detail.hit.zdb_id: 2072467-6
    SSG: 31
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 5
    In: Frontiers in Immunology, Frontiers Media SA, Vol. 13 ( 2022-12-13)
    Abstract: Recovery from coronavirus disease 2019 (COVID-19) can be impaired by the persistence of symptoms or new-onset health complications, commonly referred to as Long COVID. In a subset of patients, Long COVID is associated with immune system perturbations of unknown etiology, which could be related to compromised immunoregulatory mechanisms. Objective The objective of this scoping review was to summarize the existing literature regarding the frequency and functionality of Tregs in convalescent COVID-19 patients and to explore indications for their potential involvement in the development of Long COVID Design A systematic search of studies investigating Tregs during COVID-19 convalescence was conducted on MEDLINE ( via Pubmed) and Web of Science. Results The literature search yielded 17 relevant studies, of which three included a distinct cohort of patients with Long COVID. The reviewed studies suggest that the Treg population of COVID-19 patients can reconstitute quantitatively and functionally during recovery. However, the comparison between recovered and seronegative controls revealed that an infection-induced dysregulation of the Treg compartment can be sustained for at least several months. The small number of studies investigating Tregs in Long COVID allowed no firm conclusions to be drawn about their involvement in the syndrome’s etiology. Yet, even almost one year post-infection Long COVID patients exhibit significantly altered proportions of Tregs within the CD4+ T cell population. Conclusions Persistent alterations in cell frequency in Long COVID patients indicate that Treg dysregulation might be linked to immune system-associated sequelae. Future studies should aim to address the association of Treg adaptations with different symptom clusters and blood parameters beyond the sole quantification of cell frequencies while adhering to consensualized phenotyping strategies.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 1664-3224
    Language: Unknown
    Publisher: Frontiers Media SA
    Publication Date: 2022
    detail.hit.zdb_id: 2606827-8
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 6
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    Springer Science and Business Media LLC ; 2023
    In:  European Archives of Oto-Rhino-Laryngology Vol. 280, No. 2 ( 2023-02), p. 495-503
    In: European Archives of Oto-Rhino-Laryngology, Springer Science and Business Media LLC, Vol. 280, No. 2 ( 2023-02), p. 495-503
    Abstract: Tinnitus is a common symptom with multiple causes and treatment options. Previous studies have investigated the effect of lidocaine iontophoresis. The aim of this review is to systematically present the effects on tinnitus and to derive possible effects. Methods In accordance to the PRISMA statement, the search and analysis were performed. An abstract in German or English and a performed intervention with lidocaine iontophoresis for the treatment of tinnitus, independent of the study design, were considered as inclusion criteria. Due to the heterogeneity of the studies, only a narrative synthesis was performed. Results The search yielded 179 studies of which 170 were excluded. Six full-texts and three abstracts were included. In total, 957 patients were treated with lidocaine iontophoresis. The percent improvement in symptoms after lidocaine iontophoresis ranged from 4% to 62%. The qualitative assessment of the studies resulted in an overall “weak” rating for all of them. Conclusions Due to the heterogeneity and the limited quality of the studies found, no clear statement can be made about the efficacy. The number of those who benefited from therapy varied widely. In addition, it cannot be ruled out that the effect was merely due to electrical stimulation of the cochlea.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0937-4477 , 1434-4726
    RVK:
    Language: English
    Publisher: Springer Science and Business Media LLC
    Publication Date: 2023
    detail.hit.zdb_id: 1459042-6
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 7
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    MDPI AG ; 2022
    In:  International Journal of Environmental Research and Public Health Vol. 19, No. 14 ( 2022-07-21), p. 8874-
    In: International Journal of Environmental Research and Public Health, MDPI AG, Vol. 19, No. 14 ( 2022-07-21), p. 8874-
    Abstract: Background: Most rare diseases are chronic conditions with variable impairment of functionality, which can result in a need for rehabilitation. To our knowledge, there are no systematic studies on the rehabilitation needs of patients in centres for rare diseases in the literature. Our hypothesis is that participation of these patients is so limited that there is an increased need for rehabilitation. For this reason, a survey on the need for rehabilitation was carried out in all patients presenting to the centre for rare diseases, in order to assess the need for rehabilitative measures to counteract disturbances in activity and participation. Methods: A cross-sectional study was performed to collect data using a written questionnaire from December 2020 to June 2021, including patients presenting personally in the center for rare diseases. Results: Nearly 70% of the participants assessed their own ability to work as critical. Of those surveyed, n = 30 (44.9%) had PDI total ≥ 33 points and, thus, a clear pain-related impairment. Conclusion: The results show functional restrictions in the areas of mental well-being and activity. As expected, the health-related quality of life is reduced as compared to healthy people. Almost half of the participants reported significant pain-related impairments, however, only 9% of all respondents stated that they had received appropriate pain therapy. The results show the need for rehabilitation-specific skills in the care and counseling of patients with rare diseases.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 1660-4601
    Language: English
    Publisher: MDPI AG
    Publication Date: 2022
    detail.hit.zdb_id: 2175195-X
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 8
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    Georg Thieme Verlag KG ; 2022
    In:  Physikalische Medizin, Rehabilitationsmedizin, Kurortmedizin
    In: Physikalische Medizin, Rehabilitationsmedizin, Kurortmedizin, Georg Thieme Verlag KG
    Abstract: Hintergrund Der Standing Flexion Test/Vorlaufphänomen (SFT) ist ein orientierender Test, der in der manuellen Medizin für die Diagnose einer Dysfunktion des Sakroiliakalgenks (SIG-D) genutzt wird. In der Literatur gibt es nur wenig Untersuchungen zu dieser Testmethode. Ziel ist es daher, die Bedeutung des SFT im Rahmen der Diagnostik für eine mögliche Funktionsstörung des SIG zu untersuchen. Methode Lehrende der Ärztevereinigung für Manuelle Medizin (Physiotherapeuten und Ärzte der ÄMM) wurden gebeten, einen Dokumentationsbogen mit verschiedenen Einzeltests auszufüllen, die zur manualmedizinischen Routine gehören. Eingeschlossen wurden nur Bögen, bei denen ein positiver SFT dokumentiert wurde. Die Ergebnisse werden deskriptiv mit entsprechenden Prozentangaben dargestellt. Ergebnisse Von Januar bis August 2019 wurden von 20 ÄMM-Lehrenden insgesamt 366 SIG-Datenblätter mit positiven SFTs ausgefüllt, darunter sechs unvollständige. 263 der 360 erfassten Patienten hatten tatsächlich ein SIG-D (73,06%). Weitere relevante Ergebnisse beziehen sich auf Schmerzen im Bereich des SIG (205 von 360; 173 mit SIG-D), den Patrick-Kubis-Test (246 von 360; 201 mit SIG-D), die Beckenkippung (134 von 360; 134 mit SIG-D), die Beckentorsion (209 von 360; 164 mit SIG-D) und den erhöhten Tonus der Beckenmuskulatur (282 von 360; 216 mit SIG-D). Diskussion Nach einem positiven SFT können der Patrick-Kubis-Test, die Tonusprüfung des M. iliacus und der Hinweis auf Schmerzen in der SIG-Region zur Diagnose einer SIG-D zur weiteren Verifizierung herangezogen werden. Wenn mindestens zwei der drei Aspekte auffällig sind, liegt mit hoher Wahrscheinlichkeit eine SIG-D vor.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0940-6689 , 1439-085X
    Language: English
    Publisher: Georg Thieme Verlag KG
    Publication Date: 2022
    detail.hit.zdb_id: 2072467-6
    SSG: 31
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 9
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    Georg Thieme Verlag KG ; 2020
    In:  Physikalische Medizin, Rehabilitationsmedizin, Kurortmedizin Vol. 59, No. 03 ( 2020-06), p. 125-128
    In: Physikalische Medizin, Rehabilitationsmedizin, Kurortmedizin, Georg Thieme Verlag KG, Vol. 59, No. 03 ( 2020-06), p. 125-128
    Abstract: Der Weg in die eigene Praxis ist nicht immer leicht und erfordert viel Zeit. Rund 12 Monate vor der geplanten Niederlassung, sollte man beginnen sich intensiv mit dem Thema zu beschäftigen. Bereits im Vorhinein, kann man die Chancen auf eine schnelle Zulassung verbessern und beeinflussen: Die folgenden Seiten sollen eine Art Fahrplan hierfür darstellen.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0940-6689 , 1439-085X
    Language: German
    Publisher: Georg Thieme Verlag KG
    Publication Date: 2020
    detail.hit.zdb_id: 2072467-6
    SSG: 31
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 10
    In: Physikalische Medizin, Rehabilitationsmedizin, Kurortmedizin, Georg Thieme Verlag KG, Vol. 29, No. 03 ( 2019-06), p. 161-164
    Abstract: Der Vorstand der Bundesärztekammer hat auf der Basis der Beschlüsse der Deutschen Ärztetage die neue (Muster-)Weiterbildungsordnung (MWBO) verabschiedet. Die MWBO des Fachgebietes Physikalische und Rehabilitative Medizin wurde dabei von der gemeinsamen Arbeitsgruppe Weiterbildung von DGPRM und BVPRM mitgestaltet. Inhaltliche Hauptziele der Novellierung waren dabei die Stärkung der akutmedizinischen sowie der sozialmedizinischen Kompetenz des PRM-Facharztes. Konzeptuell stand die Abbildung der Weiterbildung in Form von Kompetenzen im Vordergrund. Auch die Zusatzweiterbildungen Physikalische Therapie, Balneologie und Medizinische Klimatologie sowie Rehabilitationswesen wurden reformiert. Die rechtlich verbindlichen Weiterbildungsordnungen werden auf Ebene der Landesärztekammern implementiert.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0940-6689 , 1439-085X
    Language: German
    Publisher: Georg Thieme Verlag KG
    Publication Date: 2019
    detail.hit.zdb_id: 2072467-6
    SSG: 31
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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