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  • 1
    Online Resource
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    Elsevier BV ; 2019
    In:  Burns Vol. 45, No. 7 ( 2019-11), p. 1734-1735
    In: Burns, Elsevier BV, Vol. 45, No. 7 ( 2019-11), p. 1734-1735
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0305-4179
    Language: English
    Publisher: Elsevier BV
    Publication Date: 2019
    detail.hit.zdb_id: 2025040-X
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    In: Journal of Personalized Medicine, MDPI AG, Vol. 12, No. 9 ( 2022-08-27), p. 1395-
    Abstract: Background: Split-thickness skin grafting (STSG) is a frequently used reconstructive technique, and its donor site represents a standardized clinical model to evaluate wound dressings. We compared hydroactive nanocellulose-based, silver-impregnated and ibuprofen-containing foam wound dressings. Methods: A total of 46 patients scheduled for elective surgery were evaluated on the STSG donor site for wound healing (time-to-healing, Hollander Wound Evaluation Scale), pain level (Visual Analogue Scale), and handling (ease of use), as well as scar quality (Patient Scar Assessment Scale, Vancouver Scar Scale) after 3, 6 and 12 months. Results: Almost all dressings compared equally well. We observed statistically relevant differences for pain level favoring the ibuprofen-containing dressing (p = 0.002, ΔAIC = 8.1), and user friendliness in favor of nanocellulose (dressing removal: p = 0.037, ΔAIC = 2.59; application on patient: p = 0.042, ΔAIC = 2.33; wound adhesion: p = 0.017, ΔAIC = 4.16; sensation on skin: p = 0.027, ΔAIC = 3.21). We did not observe any differences for wound healing across all groups. Treatment with hydroactive nanocellulose and the ibuprofen-containing foam revealed statistically relevant better scar appearances as compared to the silver wound dressing (p 〈 0.001, ΔAIC = 14.77). Conclusion: All wound dressings performed equally well, with the detected statistical differences hinting future directions of clinical relevance. These include the reserved use of silver containing dressings for contaminated or close to contaminated wounds, and the facilitated clinical application of the nanocellulose dressing, which was the only suitable candidate in this series to be impregnated with a range of additional therapeutic agents (e.g., disinfectants and pain-modulating drugs). Personalized donor site management with the tested dressings can meet individual clinical requirements after STSG and improve management strategies and ultimately patient outcomes.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 2075-4426
    Language: English
    Publisher: MDPI AG
    Publication Date: 2022
    detail.hit.zdb_id: 2662248-8
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    In: International Wound Journal, Wiley, Vol. 18, No. 3 ( 2021-06), p. 387-395
    Abstract: Striae distensae, also known as stretch marks, particularly associated with female sex, pregnancy, obesity, and/or hormonal change, are linear bands of benign dermal lesions. Although not posing any health risk, aesthetically unpleasing stretch marks can cause significant psychological distress among those affected. In abundance of therapeutic approaches, some literature sources proclaim platelet‐rich plasma to be a promising treatment modality for striae distensae. We aimed to shed some light on the current literature evidence of platelet‐rich plasma for treating stretch marks and performed an English literature analysis with two independent reviewers in accordance with PRISMA guidelines searching the PubMed and Web of Science databases in June 2019. Of the 12 found studies, 6 matched inclusion criteria. With no control groups in two, just two other reports used intraindividual comparisons, and all but one publication performed histopathological assessments. All studies observed clinical and subjective improvements without using validated scores or patient‐reported outcome measures (PROMs). The main findings were that multiple treatments with platelet‐rich plasma demonstrated increased epidermal thickness, rete ridges formation, and collagen/elastin formation, while decreasing the inflammatory cell infiltrate. The current literature evidence supporting the use of platelet‐rich plasma for striae distensae is poor. We propose in this review an outline for a study protocol with intraindividual control groups, standardised scores, validated PROMs, and participant incentives to enhance the scientific power in future clinical trials.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 1742-4801 , 1742-481X
    URL: Issue
    Language: English
    Publisher: Wiley
    Publication Date: 2021
    detail.hit.zdb_id: 2152163-3
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    In: Journal of Personalized Medicine, MDPI AG, Vol. 12, No. 11 ( 2022-11-07), p. 1862-
    Abstract: Postoperative complications such as seroma formation and wound-site infection occur following completion axillary lymph node dissection (ALND) for melanoma. We analyzed the impact of time-to-drain removal and drainage volume on seroma formation after ALND. We retrospectively analyzed data from 118 patients after completion ALND for melanoma. Primary endpoints were daily amount of drainage volume, seroma formation and time-to-drain removal. Secondary endpoints included patient-related, disease-specific and perioperative parameters as well as the number of histologically analyzed lymph nodes and surgical complications graded by the Clavien–Dindo classification (CDCL). Statistical analyses were performed using logistic regression models. Drain removal around the 8th postoperative day was statistically associated with a lower risk for the occurrence of seroma formation (p 〈 0.001). Patients with an increased drainage volume during the early postoperative days were more prone to develop seroma after drain removal. With 49% (CDCL I and II), most complications were managed conservatively, while only 5.9% (CDCL III) required revision surgery (CDCL overall: 55.9%). ALND is a safe procedure with a low rate of severe CDCL III type of complications. To decrease seroma evacuation, our results imply that drains should be removed around the 8th postoperative day to reduce the risk of infection, readmission or prolonged hospitalization.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 2075-4426
    Language: English
    Publisher: MDPI AG
    Publication Date: 2022
    detail.hit.zdb_id: 2662248-8
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 5
    In: Handchirurgie · Mikrochirurgie · Plastische Chirurgie, Georg Thieme Verlag KG, Vol. 53, No. 02 ( 2021-04), p. 185-193
    Abstract: Einleitung Im Frühjahr 2020 machte die COVID-19-Pandemie weitreichende Veränderungen und Maßnahmen in bisher nie dagewesenem Ausmaß notwendig. Diese Maßnahmen zielten einerseits darauf ab die Ausbreitung der Virusinfektion einzudämmen, und andererseits die landesweite Krankenversorgung weiterhin zu gewährleisten, insbesondere um im Falle einer größeren Anzahl an mit COVID-19 infizierten Patienten ausreichend Intensivkapazitäten zur Verfügung zu haben. In Bezug auf operative Fächer bedeutete dies das temporäre Aussetzen des Elektivprogramms auf unbestimmte Zeit. Ziel dieser Studie war es die Auswirkung dieser Maßnahmen auf das Behandlungsspektrum eines plastisch-chirurgischen Zentrums zu evaluieren. Methode Die Operationszahlen der klinischen Abteilung für Plastische, Ästhetische und Rekonstruktive Chirurgie der medizinischen Universität Graz während des sog. Lockdowns von 16.3.2020 bis 26.4.2020 (6 Wochen) sowie 2 Wochen davor wurden retrospektiv erhoben. Die Daten wurden zum korrespondierende Vorjahreszeitraum verglichen. Untersucht wurden u. a. Operationsspektrum, Dringlichkeit, Indikation und Komplikationsraten. Ergebnisse Durch den Wegfall des Elektivprogramms kam es während des Lockdowns im Jahresvergleich zu einem signifikanten Rückgang der OP-Zahlen um 57,5 % (2019: 353, 2020 150 Fälle). Während des Lockdowns wurden im Jahresvergleich signifikant mehr Notfall- und Akuteingriffe durchgeführt (2019: 41, 2020: 58 Fälle, p  〈  0,001). Außerdem wurde eine signifikante Häufung von Selbstverletzungen bzw. Suizidversuchen beobachtet (2019: 0, 2020: 16 Fälle, p  〉  0,001). Hinsichtlich Privat- und Arbeitsunfällen gab es keine signifikanten Unterschiede. Es zeigte sich auch kein signifikanter Unterschied bezüglich der Komplikationsrate (2019: 6,8, 2020: 10 %, p = 0,219). Zusammenfassung Ein signifikanter Anteil plastisch-chirurgischer Operationen an einem Universitätsklinikum mit überregionalem Versorgungsauftrag besteht aus Notfalloperationen, akuten und dringenden medizinisch notwendigen Operationen. Während des Lockdowns wurden Operationen ohne signifikanten Anstieg der Komplikationsrate durchgeführt. Trotz sämtlicher Herausforderungen während der Pandemie konnte eine qualitativ konstante Patientenversorgung auf höchstem Niveau gewährleistet werden. Um die während des Lockdowns angehäuften weniger dringenden, jedoch ebenso wichtigen Fälle zeitgerecht und in entsprechend hoher Qualität abzuarbeiten, wird eine Erweiterung der Operationskapazitäten mit Steigerung der Bettenanzahl und der Ambulanzkapazität notwendig sein. Die vorliegenden Ergebnisse zeigen, wie wichtig die Plastische Chirurgie für die medizinische Versorgung insbesondere in Krisenzeiten ist.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0722-1819 , 1439-3980
    Language: German
    Publisher: Georg Thieme Verlag KG
    Publication Date: 2021
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 6
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    Georg Thieme Verlag KG ; 2022
    In:  Handchirurgie · Mikrochirurgie · Plastische Chirurgie Vol. 54, No. 02 ( 2022-04), p. 131-138
    In: Handchirurgie · Mikrochirurgie · Plastische Chirurgie, Georg Thieme Verlag KG, Vol. 54, No. 02 ( 2022-04), p. 131-138
    Abstract: Einleitung Die periphere Nervenstimulation (PNS) hat sich, anlehnend an die zentrale Nervenstimulation (Spinal Cord Stimulation – SCS), als geeignete Therapieoption zur Behandlung des komplexen regionalen Schmerzsyndroms (CRPS) vor allem im Bereich der oberen Extremität gezeigt. Die Evidenz zur PNS ist jedoch in der aktuellen Literatur sehr spärlich. Material und Methoden Bei 11 Patient*innen mit CRPS2 wurden nach strengen Selektionskriterien die Implantation eines Peripheren Nervenstimulationssystems indiziert. Es handelte sich dabei um 5 Männer und 6 Frauen im mittleren Alter von 46,4 (24–58) Jahren. Der mittlere Schmerzscore wurde von den Patient*innen präoperativ mit 8,0 (±1,3) auf der zehnteiligen Numerischen Rating-Skala (NRS) angegeben. Bei 8 Patient*innen wurden Elektroden an der oberen Extremität (Plexus brachialis), bei 2 Patient*innen im Bereich der unteren (N. ischiadicus) und bei einer Patientin sowohl an oberer als auch an unterer Extremität implantiert. Die 8 aktiven Elektrodenpole wurden möglichst parallel an den Zielnerven implantiert und mittels Verlängerungselektroden an ein externes Stimulationsgerät angeschlossen. Nach einer Testphase von 5 Tagen wurde bei positivem Feedback und einer anhand Schmerzprotokoll ersichtlichen Schmerzreduktion von zumindest 4 Punkten auf der NRS der definitive Impulsgeber implantiert. Ergebnisse Alle 11 Patient*innen wurden erfolgreich mit einem implantierbaren peripheren Nervenstimulationssystem der Firma Boston Scientific Inc. versorgt. Die durchschnittliche Schmerzreduktion betrug 4,6 (±1,2) Punkte auf der NRS. Der durchschnittliche postoperative Schmerzwert betrug 3,4 (±0,9). Der postoperative Verlauf gestaltete sich bei allen Patient*innen komplikationslos. Schlussfolgerung Die periphere Nervenstimulation erscheint als geeignete Therapieoption zur Behandlung des CRPS 2 bei Versagen konservativer und herkömmlicher operativer Behandlungsmethoden. Die Erfahrung an unseren Patient*innen zeigt, dass neuropathische Schmerzen erfolgreich um durchschnittlich etwa 4 Punkte auf der NRS reduziert werden konnten. Arthrogene Beschwerden hingegen zeigten sich durch die PNS unbeeinflussbar. Da es sich beim CRPS um eine psychosomatische Erkrankung handelt, ist die Einbindung der PNS in ein multimodales Therapiekonzept mit Physio- und Ergotherapie und Psychologie essenziell für den Behandlungserfolg.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0722-1819 , 1439-3980
    Language: German
    Publisher: Georg Thieme Verlag KG
    Publication Date: 2022
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 7
    In: Burns, Elsevier BV, Vol. 47, No. 1 ( 2021-02), p. 234-239
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0305-4179
    Language: English
    Publisher: Elsevier BV
    Publication Date: 2021
    detail.hit.zdb_id: 2025040-X
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 8
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    S. Karger AG ; 2016
    In:  Case Reports in Dermatology Vol. 8, No. 3 ( 2016-12-1), p. 350-353
    In: Case Reports in Dermatology, S. Karger AG, Vol. 8, No. 3 ( 2016-12-1), p. 350-353
    Abstract: An 82-year-old woman presented with a 9-month history of multiple, well-defined skin lesions on her neck and upper chest, progressively increasing in size. Histological examination of a skin biopsy showed a regular epidermis. In the dermis, granulomatous changes with central necrobiosis were found which extended focally into the subcutaneous fat. The necrobiotic areas were surrounded by Touton cells and foreign-body giant cells. Laboratory analysis revealed leucopenia. Serum electrophoresis and immunofixation disclosed the presence of an IgG-λ paraprotein. Bone marrow aspiration cytology showed 20% plasmatic cells. The skeletal X-ray revealed frontal and occipital osteolytic skull lesions as well as pubic osteolysis. Urinalysis was unremarkable without proteinuria. Based on the clinical, laboratory, and histological findings, necrobiotic xanthogranuloma in association with multiple myeloma was diagnosed. The patient was treated with bortezomib combined with oral dexamethasone. Follow-up at week 13 revealed the complete disappearance of the IgG paraproteinemia. However, the skin lesions remained unchanged. Therefore, bortezomib treatment was discontinued, and systemic corticosteroids were continued at a higher dosage. After the steroid treatment, the lesions markedly flattened.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 1662-6567
    Language: English
    Publisher: S. Karger AG
    Publication Date: 2016
    detail.hit.zdb_id: 2505300-0
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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