Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    Online Resource
    Online Resource
    MDPI AG ; 2021
    In:  Nutrients Vol. 13, No. 8 ( 2021-07-30), p. 2655-
    In: Nutrients, MDPI AG, Vol. 13, No. 8 ( 2021-07-30), p. 2655-
    Abstract: Nowadays, patients undergoing gastrointestinal surgery are following perioperative treatment in enhanced recovery after surgery (ERAS) protocols. Although oral feeding is supposed not to be stopped perioperatively with respect to ERAS, malnourished patients and inadequate calorie intake are common. Malnutrition, even in overweight or obese patients, is often underestimated. Patients at metabolic risk have to be identified early to confirm the indication for nutritional therapy. The monitoring of nutritional status postoperatively has to be considered in the hospital and after discharge, especially after surgery in the upper gastrointestinal tract, as normal oral food intake is decreased for several months. The article gives an overview of the current concepts of perioperative enteral nutrition in patients undergoing gastrointestinal surgery.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 2072-6643
    Language: English
    Publisher: MDPI AG
    Publication Date: 2021
    detail.hit.zdb_id: 2518386-2
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    In: Nutrients, MDPI AG, Vol. 12, No. 9 ( 2020-08-25), p. 2564-
    Abstract: The metabolic risk for patients undergoing abdominal cancer resection increases in the perioperative period and malnutrition may be observed. In order to prevent further weight loss, the guidelines recommend for high-risk patients the placement of a needle catheter jejunostomy (NCJ) for supplementing enteral feeding in the early and late postoperative period. Our aim was to evaluate the safety of NCJ placement and its potential benefits regarding the nutritional status in the postoperative course. We retrospectively analyzed patients undergoing surgery for upper gastrointestinal cancer, such as esophageal, gastric, and pancreato-biliary cancer, and NCJ placement during the operation. The nutritional parameters body mass index (BMI), perioperative weight loss, phase angle measured by bioelectrical impedance analysis (BIA) and the clinical outcome were assessed perioperatively and during follow-up visits 1 to 3 months and 4 to 6 months after surgery. In 102 patients a NCJ was placed between January 2006 and December 2016. Follow-up visits 1 to 3 months and 4 to 6 months after surgery were performed in 90 patients and 88 patients, respectively. No severe complications were seen after the NCJ placement. The supplementing enteral nutrition via NCJ did not improve the nutritional status of the patients postoperatively. There was a significant postoperative decline of weight and phase angle, especially in the first to third month after surgery, which could be stabilized until 4–6 months after surgery. Placement of NCJ is safe. In patients with upper gastrointestinal and pancreato-biliary cancer, supplementing enteral nutrition during the postoperative course and continued after discharge may attenuate unavoidable weight loss and a reduction of body cell mass within the first six months.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 2072-6643
    Language: English
    Publisher: MDPI AG
    Publication Date: 2020
    detail.hit.zdb_id: 2518386-2
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    Online Resource
    Online Resource
    S. Karger AG ; 2022
    In:  Visceral Medicine Vol. 38, No. 5 ( 2022), p. 354-362
    In: Visceral Medicine, S. Karger AG, Vol. 38, No. 5 ( 2022), p. 354-362
    Abstract: 〈 b 〉 〈 i 〉 Background: 〈 /i 〉 〈 /b 〉 Early oral feeding after major abdominal surgery has been clearly shown to be safe and not a risk factor for anastomotic dehiscence. Within the Enhanced Recovery after Surgery protocol, it is the nutritional plan A. Nonetheless, one must consider that postoperative protein and energy requirements will often be not covered by oral food intake alone. Because nutritional status has been shown to be a prognostic factor in patients undergoing major abdominal surgery, the preoperative identification of patients at risk may be mandatory. Malnutrition may be underestimated in an overweight society. With special regard to patients with cancer and those with preexisting malnutrition, an accumulating caloric gap may be harmful in the early and late postoperative periods. Furthermore, complications requiring reoperation and intensive care treatment may occur. 〈 b 〉 〈 i 〉 Summary: 〈 /i 〉 〈 /b 〉 Therefore, a plan B for postoperative nutrition therapy is needed, using preferentially the enteral route. The European Society for Clinical Nutrition and Metabolism recently addressed perioperative nutritional management and the indications for enteral and even parenteral supplementation to achieve caloric requirements in the postoperative course. In the first months after surgery, persisting weight loss is common in patients with upper gastrointestinal resections, even in those with an uncomplicated course. This may delay the initiation of adjuvant chemotherapy, increase toxicity, and worsen long-term outcomes.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 2297-4725 , 2297-475X
    Language: English
    Publisher: S. Karger AG
    Publication Date: 2022
    detail.hit.zdb_id: 2850734-4
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    Online Resource
    Online Resource
    Georg Thieme Verlag KG ; 2022
    In:  Aktuelle Ernährungsmedizin Vol. 47, No. 03 ( 2022-06), p. 188-193
    In: Aktuelle Ernährungsmedizin, Georg Thieme Verlag KG, Vol. 47, No. 03 ( 2022-06), p. 188-193
    Abstract: Einleitung Mit dem Ziel des Enhanced Recovery After Surgery (ERAS) gewinnt bei Risikopatienten die präoperative Phase zur optimalen Konditionierung an Bedeutung, um damit auch das Risiko von postoperativen Komplikationen zu vermindern. Prähabilitation als multimodales Modell bestehend aus Ernährungstherapie, Kraft- und Ausdauertraining, sowie psychologischer Unterstützung soll es ermöglichen, dass Patienten selbstständig daran mitwirken können, bestmöglich für eine Operation vorbereitet zu sein und sich schneller von den eventuell auftretenden Nachwirkungen zu erholen. Ein optimierter Ernährungszustand und eine Verbesserung der Belastbarkeit bilden dabei die Basis, um ein individuell an den Patienten angepasstes Programm zu erstellen. Methoden Das circa 6-wöchige Prähabilitationsprogramm für Patienten besteht aus Mobilitäts- und Kraftübungen, Hausbesuchen, einer Ernährungstherapie und psychologischer Unterstützung. Eingeschlossen werden Hoch-Risiko-Patienten vor großen abdominalchirurgischen Tumoroperationen, die mindestens 70 Jahre alt sind, einen ASA-Score von 3 oder 4 haben und bei denen die Indikationen für eine neoadjuvante Therapie besteht. Ausgewertet werden Ernährungsstatus, Tests zur funktionellen Belastbarkeit, dem kognitiven Zustand und ein Fragebogen zur Beurteilung der Lebensqualität zu Beginn, mehrfach während des Programms und postoperativ. Schlussfolgerung Durch die intensive und engmaschige Betreuung, sowie der Chance, dass Patienten selber etwas aktiv beisteuern können, besteht die Möglichkeit die besten Voraussetzungen zu schaffen, um Einfluss auf das Outcome der Operation zu erlangen. Eine Senkung der Komplikationsrate, eine Verkürzung der Krankenhausverweildauer und ein schnelleres Zurückerlangen der Mobilität stehen dabei im Vordergrund.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0341-0501 , 1438-9916
    RVK:
    Language: German
    Publisher: Georg Thieme Verlag KG
    Publication Date: 2022
    SSG: 21
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    Online Resource
    Online Resource
    Georg Thieme Verlag KG ; 2022
    In:  TumorDiagnostik & Therapie Vol. 43, No. 06 ( 2022-08), p. 406-411
    In: TumorDiagnostik & Therapie, Georg Thieme Verlag KG, Vol. 43, No. 06 ( 2022-08), p. 406-411
    Abstract: Einleitung Mit dem Ziel des Enhanced Recovery After Surgery (ERAS) gewinnt bei Risikopatienten die präoperative Phase zur optimalen Konditionierung an Bedeutung, um damit auch das Risiko von postoperativen Komplikationen zu vermindern. Prähabilitation als multimodales Modell bestehend aus Ernährungstherapie, Kraft- und Ausdauertraining, sowie psychologischer Unterstützung soll es ermöglichen, dass Patienten selbstständig daran mitwirken können, bestmöglich für eine Operation vorbereitet zu sein und sich schneller von den eventuell auftretenden Nachwirkungen zu erholen. Ein optimierter Ernährungszustand und eine Verbesserung der Belastbarkeit bilden dabei die Basis, um ein individuell an den Patienten angepasstes Programm zu erstellen. Methoden Das circa 6-wöchige Prähabilitationsprogramm für Patienten besteht aus Mobilitäts- und Kraftübungen, Hausbesuchen, einer Ernährungstherapie und psychologischer Unterstützung. Eingeschlossen werden Hoch-Risiko-Patienten vor großen abdominalchirurgischen Tumoroperationen, die mindestens 70 Jahre alt sind, einen ASA-Score von 3 oder 4 haben und bei denen die Indikationen für eine neoadjuvante Therapie besteht. Ausgewertet werden Ernährungsstatus, Tests zur funktionellen Belastbarkeit, dem kognitiven Zustand und ein Fragebogen zur Beurteilung der Lebensqualität zu Beginn, mehrfach während des Programms und postoperativ. Schlussfolgerung Durch die intensive und engmaschige Betreuung, sowie der Chance, dass Patienten selber etwas aktiv beisteuern können, besteht die Möglichkeit die besten Voraussetzungen zu schaffen, um Einfluss auf das Outcome der Operation zu erlangen. Eine Senkung der Komplikationsrate, eine Verkürzung der Krankenhausverweildauer und ein schnelleres Zurückerlangen der Mobilität stehen dabei im Vordergrund.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0722-219X , 1439-1279
    RVK:
    Language: German
    Publisher: Georg Thieme Verlag KG
    Publication Date: 2022
    detail.hit.zdb_id: 604664-2
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 6
    Online Resource
    Online Resource
    Georg Thieme Verlag KG ; 2023
    In:  Deutsche Zeitschrift für Onkologie Vol. 55, No. 01 ( 2023-03), p. 12-17
    In: Deutsche Zeitschrift für Onkologie, Georg Thieme Verlag KG, Vol. 55, No. 01 ( 2023-03), p. 12-17
    Abstract: Einleitung Mit dem Ziel des Enhanced Recovery After Surgery (ERAS) gewinnt bei Risikopatienten die präoperative Phase zur optimalen Konditionierung an Bedeutung, um damit auch das Risiko von postoperativen Komplikationen zu vermindern. Prähabilitation als multimodales Modell bestehend aus Ernährungstherapie, Kraft- und Ausdauertraining sowie psychologischer Unterstützung soll es ermöglichen, dass Patienten selbstständig daran mitwirken können, bestmöglich für eine Operation vorbereitet zu sein und sich schneller von den eventuell auftretenden Nachwirkungen zu erholen. Ein optimierter Ernährungszustand und eine Verbesserung der Belastbarkeit bilden dabei die Basis, um ein individuell an den Patienten angepasstes Programm zu erstellen. Methoden Das circa 6-wöchige Prähabilitationsprogramm für Patienten besteht aus Mobilitäts- und Kraftübungen, Hausbesuchen, einer Ernährungstherapie und psychologischer Unterstützung. Eingeschlossen werden Hochrisikopatienten vor großen abdominalchirurgischen Tumoroperationen, die mindestens 70 Jahre alt sind, einen ASA-Score von 3 oder 4 haben und bei denen die Indikationen für eine neoadjuvante Therapie besteht. Ausgewertet werden Ernährungsstatus, Tests zur funktionellen Belastbarkeit, dem kognitiven Zustand und ein Fragebogen zur Beurteilung der Lebensqualität zu Beginn, mehrfach während des Programms und postoperativ. Schlussfolgerung Durch die intensive und engmaschige Betreuung sowie der Chance, dass Patienten selber etwas aktiv beisteuern können, besteht die Möglichkeit, die besten Voraussetzungen zu schaffen, um Einfluss auf das Outcome der Operation zu erlangen. Eine Senkung der Komplikationsrate, eine Verkürzung der Krankenhausverweildauer und ein schnelleres Zurückerlangen der Mobilität stehen dabei im Vordergrund.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 1617-5891 , 1439-0930
    Language: German
    Publisher: Georg Thieme Verlag KG
    Publication Date: 2023
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 7
    Online Resource
    Online Resource
    Elsevier BV ; 2022
    In:  European Journal of Surgical Oncology ( 2022-10), p. 106742-
    In: European Journal of Surgical Oncology, Elsevier BV, ( 2022-10), p. 106742-
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0748-7983
    Language: English
    Publisher: Elsevier BV
    Publication Date: 2022
    detail.hit.zdb_id: 2002481-2
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 8
    Online Resource
    Online Resource
    Georg Thieme Verlag KG ; 2022
    In:  Allgemein- und Viszeralchirurgie up2date Vol. 16, No. 05 ( 2022-10), p. 389-402
    In: Allgemein- und Viszeralchirurgie up2date, Georg Thieme Verlag KG, Vol. 16, No. 05 ( 2022-10), p. 389-402
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 1611-6437 , 1611-6461
    Language: German
    Publisher: Georg Thieme Verlag KG
    Publication Date: 2022
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 9
    Online Resource
    Online Resource
    Springer Science and Business Media LLC ; 2021
    In:  Der Onkologe Vol. 27, No. 2 ( 2021-02), p. 129-138
    In: Der Onkologe, Springer Science and Business Media LLC, Vol. 27, No. 2 ( 2021-02), p. 129-138
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0947-8965 , 1433-0415
    Language: German
    Publisher: Springer Science and Business Media LLC
    Publication Date: 2021
    detail.hit.zdb_id: 3120761-3
    detail.hit.zdb_id: 1462966-5
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 10
    In: Clinical Nutrition ESPEN, Elsevier BV, Vol. 50 ( 2022-08), p. 148-154
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 2405-4577
    Language: English
    Publisher: Elsevier BV
    Publication Date: 2022
    detail.hit.zdb_id: 2816659-0
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. Further information can be found on the KOBV privacy pages