Klin Padiatr 2012; 224(06): 353-358
DOI: 10.1055/s-0032-1321730
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Human Leukocyte Antigen Distribution in German Caucasians with Advanced Ewing’s Sarcoma

Verteilung humaner Leukozytenantigene bei deutschen Kaukasiern mit fortgeschrittenen Ewing-Sarkomen
U. Thiel
1   Department of Pediatrics and Pediatric Oncology Center, Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, Munich, Germany
,
P. Wolf
2   Institute for Medical Statistics and Epidemiology, Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, Munich, Germany
,
A. Wawer
1   Department of Pediatrics and Pediatric Oncology Center, Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, Munich, Germany
,
F. Blaeschke
1   Department of Pediatrics and Pediatric Oncology Center, Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, Munich, Germany
,
T.G. P. Grunewald
1   Department of Pediatrics and Pediatric Oncology Center, Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, Munich, Germany
,
I. T. von Lüttichau
1   Department of Pediatrics and Pediatric Oncology Center, Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, Munich, Germany
,
T. Klingebiel
3   Pediatric Hematology and Oncology, Children’s Hospital III, Johann Wolfgang Goethe University, Frankfurt, Germany
,
P. Bader
3   Pediatric Hematology and Oncology, Children’s Hospital III, Johann Wolfgang Goethe University, Frankfurt, Germany
,
A. Borkhardt
4   Department of Pediatric Oncology, Hematology and Clinical Immunology, Heinrich Heine University Düsseldorf, Germany
,
H.-J. Laws
4   Department of Pediatric Oncology, Hematology and Clinical Immunology, Heinrich Heine University Düsseldorf, Germany
,
R. Handgretinger
5   Department of Hematology and Oncology, University Children’s Hospital, Tübingen, Germany
,
P. Lang
5   Department of Hematology and Oncology, University Children’s Hospital, Tübingen, Germany
,
P. G. Schlegel
6   Department of Pediatric Hematology and Oncology, University Children’s Hospital, Würzburg, Germany
,
M. Eyrich
6   Department of Pediatric Hematology and Oncology, University Children’s Hospital, Würzburg, Germany
,
B. Gruhn
7   Department of Pediatrics, University Hospital of Jena, Germany
,
G. Ehninger
8   Internal Medicine I, University Hospital Carl Gustav Carus, Dresden, Germany
,
E. Koscielniak
9   Pediatric 5 (Oncology, Hematology, Immunology), Olga Hospital, Klinikum Stuttgart, Germany
,
C. Klein
10   Department of Pediatric Hematology/Oncology, Dr. von Hauner Children’s Hospital, Ludwig-Maximilians-University, Munich, Germany
,
K.-W. Sykora
11   Department of Pediatric Hematology/Oncology, Hannover Medical School, Hannover, Germany
,
E. Holler
12   Department of Hematology and Oncology, University of Regensburg, Germany
,
C. Mauz-Körholz
13   Clinic and Policlinic for Children and Adolescents, Medical Center Martin-Luther-University of Halle/Wittenberg, Halle/Saale, Germany
,
W. Woessmann
14   Department of Pediatric Hematology and Oncology, University Hospital, Giessen, Germany
,
G.H. S. Richter
1   Department of Pediatrics and Pediatric Oncology Center, Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, Munich, Germany
,
A. H. Schmidt
15   DKMS German Bone Marrow Donor Center, Tübingen, Germany
,
C. Peters
16   Stem Cell Transplantation Unit, St. Anna Children’s Hospital, Vienna, Austria
,
U. Dirksen
17   Department of Pediatric Hematology and Oncology, University Children’s Hospital Münster, Germany
,
H. Jürgens
17   Department of Pediatric Hematology and Oncology, University Children’s Hospital Münster, Germany
,
M. Bregni
18   Unit of Medical Hematology-Oncology, Ospedale di Circolo, Busto Arsizio, Italy
,
S. Burdach
1   Department of Pediatrics and Pediatric Oncology Center, Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, Munich, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 July 2012 (online)

Abstract

Background:

Risk stratification criteria for patients with Ewing’s sarcoma family of tumors (ESFT) are still limited. We hypothesized divergent human leukocyte antigen (HLA) patterns in ESFT patients and compared HLA-A, -B and -DR phenotype frequencies of patients with advanced ESFT with those of healthy controls.

Patients:

HLA types of all German Caucasian patients with advanced ESFT and available HLA-A, -B and -DR data registered in the European Group for Blood and Marrow Transplantation, Paediatric Registry for Stem Cell Transplantation and the MetaEICESS data bases (study group, n=30) were retrospectively compared with HLA types of healthy German stem cell donors (control group, n=8 862 for single HLA frequencies and n=8 839 for allele combinations). Study group patients had been immuno-typed due to eligibility for allogeneic stem cell transplantation for high risk of treatment failure, and thus constituted a selected subgroup of ESFT patients.

Results:

After Bonferroni correction for multiple testing (PC), phenotype frequencies of HLA-A24 remained significantly higher in the study group compared to controls (PC<0.05). Furthermore, several HLA combinations were significantly more frequent in the study group compared to controls (all PC<0.05).

Conclusion:

We report an increased incidence of circumscribed HLA patterns in German Caucasians with advanced ESFT. The possible clinical significance of this observation has to be re-assessed in prospective trials comprising larger ESFT patient numbers of all risk groups.

Zusammenfassung

Hintergrund:

Die Kriterien zur Risikostratifizierung von Patienten mit Ewing-Sarkomen (ESFT) sind immer noch limitiert. Wir postulierten, dass bei Patienten mit ESFT unterschiedliche humane Leukozytenantigen-(HLA)-Verteilungsmuster im Vergleich zu Gesunden vorliegen, und verglichen deshalb HLA-A, -B und -DR-Merkmalsträgerhäufigkeiten.

Patienten:

Die HLA-Typen aller deutsch-kaukasischen Patienten mit fortgeschrittenem ESFT und verfügbaren HLA-A, -B und -DR-Daten, die in den European Group for Blood and Marrow Transplantation, Pädiatrisches Register für Stammzell-Transplantationen und/oder MetaEICESS- Datenbanken registriert waren (Studiengruppe, n=30), wurden retrospektiv mit den HLA-Typen gesunder deutscher Stammzellspender (Kontrollgruppe, n=8 862 bei einzelnen HLA-Frequenzen und n=8 839 bei HLA-Kombinationen) verglichen. Studienpatienten wurden bei Eignung für eine allogene Stammzelltransplantation aufgrund ihres hohen Rückfallrisikos HLA-typisiert. Die Studiengruppe stellt damit eine selektierte Subgruppe aller ESFT-Patienten dar.

Ergebnisse:

Nach Bonferroni-Korrektur für multiples Testen (PC), war ein statistischer Zusammenhang für ein vermehrtes Auftreten von HLA-A24 in der Studiengruppe im Vergleich zur Kontrollgruppe zu beobachten (PC<0,05). Darüber hinaus traten verschiedene HLA-Kombinationen signifikant häufiger in der Studiengruppe im Vergleich zur Kontrollgruppe auf (alle PC<0,05).

Schlussfolgerung:

Wir berichten über ein vermehrtes Vorkommen von umschriebenen HLA-Konstellationen bei deutschen Kaukasiern mit fortgeschrittenem ESFT. Die klinische Signifikanz dieser Beobachtung muss in prospektiven Studien, die größere Patientenzahlen und alle Risikogruppen erfassen, verifiziert werden.

Supplementary Materials

 
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