OP-Journal 2012; 28(3): 262-267
DOI: 10.1055/s-0032-1327993
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Komplikationen nach distaler Radiusfraktur

Tim Lögters
,
Joachim Windolf
Further Information

Publication History

Publication Date:
05 March 2013 (online)

Zusammenfassung

Die Komplikationsrate nach einer distalen Radiusfraktur wird zwischen 6 und 80 % angegeben. Komplikationen können eine Folge der Verletzung selbst oder der Behandlung sein. Die wesentlichen Komplikationen in der Versorgung distaler Radiusfrakturen sind Nervenirritationen, Beuge- und Strecksehnenläsionen, Infektionen, chronisch regionale Schmerzsyndrome (CRPS) sowie Ausheilungen in Fehlstellung. Die Gesamtkomplikationsrate für die mittlerweile weitreichend etablierte palmare Plattenosteosynthese ist deutlich geringer als für die Stabilisierung durch Bohrdrähte und/oder den Fixateur externe. Die mit der palmaren Plattenosteosynthese assoziierten Komplikationen sind jedoch häufig technischer Art und können mit schwerwiegenden Konsequenzen für die Patienten verbunden sein.

Complications of Distal Radius Fractures

The complication rate after a distal radius fracture ranges between 6 and 80 %. Complications may result from the injury itself or the treatment. The major complications of distal radius fractures are the chronic regional pain syndrome (CRPS), nerve irritation, flexor and extensor tendon lesions and malunion. The overall complication rate for the now widely established volar plate fixation is much lower than for the stabilisation by K-wires and/or the external fixator. The complications associated with the volar plate fixation are frequently of a technical nature and associated with serious consequences for the patient.

 
  • Literatur

  • 1 Al-Rashid M, Theivendran K, Craigen MA. Delayed ruptures of the extensor tendon secondary to the use of volar locking compression plates for distal radial fractures. J Bone Joint Surg [Br] 2006; 88: 1610-1612
  • 2 Arora R, Lutz M, Hennerbichler A et al. Complications following internal fixation of unstable distal radius fracture with a palmar locking-plate. J Orthop Trauma 2007; 21: 316-322
  • 3 Berglund LM, Messer TM. Complications of volar plate fixation for managing distal radius fractures. J Am Acad Orthop Surg 2009; 17: 369-377
  • 4 Diaz-Garcia RJ, Oda T, Shauver MJ et al. A systematic review of outcomes and complications of treating unstable distal radius fractures in the elderly. J Hand Surg Am 2011; 36: 824-835.e2
  • 5 Gehrmann SV, Windolf J, Kaufmann RA. Distal radius fracture management in elderly patients: a literature review. J Hand Surg Am 2008; 33: 421-429
  • 6 Orbay JL. The treatment of unstable distal radius fractures with volar fixation. Hand Surg 2000; 5: 103-112
  • 7 Patel VP, Paksima N. Complications of distal radius fracture fixation. Bull NYU Hosp Jt Dis 2010; 68: 112-118
  • 8 Prommersberger KJ, van Schoonhoven J. Corrective surgery after fractures of the distal radius. Unfallchirurg 2007; 110: 617-627
  • 9 Schädel-Höpfner M, Diener M, Windolf J. Gesicherte Literaturergebnisse zur Therapie distaler Radiusfrakturen. Trauma Berufskrankh 2008; 10: 230-235
  • 10 Soong M, Earp BE, Bishop G et al. Volar locking plate implant prominence and flexor tendon rupture. J Bone Joint Surg [Am] 2011; 93: 328-335
  • 11 Windolf J, Hakimi M, Schädel-Höpfner M. Ergebnisse der palmaren winkelstabilen Plattenosteosynthese am distalen Radius. Trauma Berufskrankh 2008; 10 (Suppl. 02) 236-240