Rofo 2017; 189(11): 1055-1066
DOI: 10.1055/s-0043-117410
Review
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Microwave Ablation (MWA): Basics, Technique and Results in Primary and Metastatic Liver Neoplasms – Review Article

Mikrowellenablation (MWA): Grundlagen, Technik und Ergebnisse in primären und sekundären Lebertumoren – Übersichtsarbeit
Thomas J. Vogl
1   Institute for Diagnostic and Interventional Radiology, Frankfurt University Hospital, Frankfurt am Main, Germany
,
Nour-Eldin A. Nour-Eldin
1   Institute for Diagnostic and Interventional Radiology, Frankfurt University Hospital, Frankfurt am Main, Germany
2   Department of Diagnostic and Interventional Radiology, Cairo University, Faculty of Medicine, Cairo, Egypt
,
Renate Maria Hammerstingl
1   Institute for Diagnostic and Interventional Radiology, Frankfurt University Hospital, Frankfurt am Main, Germany
,
Bita Panahi
1   Institute for Diagnostic and Interventional Radiology, Frankfurt University Hospital, Frankfurt am Main, Germany
,
Nagy N. N. Naguib
1   Institute for Diagnostic and Interventional Radiology, Frankfurt University Hospital, Frankfurt am Main, Germany
3   Department of Diagnostic and Interventional Radiology, Alexandria University Faculty of Medicine, Alexandria, Egypt
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

16 January 2017

13 July 2017

Publication Date:
23 August 2017 (online)

Abstract

Purpose The locoregional interventional oncological treatment approach is an accepted modality for liver neoplasms, especially for hepatocellular carcinoma (HCC) and oligonodular liver metastases.

Materials and Methods The main aim of ablation therapies like microwave ablation (MWA) is to eradicate all malignant cells in a minimally invasive technique under imaging guidance while preserving the healthy tissue with a sufficient safety margin (at least 5 mm) surrounding the ablated lesion.

Results Ablation therapy can be performed via a percutaneous, laparoscopic or intraoperative approach under ultrasound, MRI or CT guidance for adequate localization and monitoring of the ablation process.

Conclusion Ablation is the method of choice for oligonodular HCCs ≤ 3 cm. The technical success rate varies from 88 % to 98 % and progression-free survival (PFS) at 3 years from 27 % to 91.7 %. The same criteria apply to the therapy of liver metastases.

Key Points

  • Careful selection of patients proves to be essential for optimum results of MWA

  • Interventionists should be familiar with all aspects of complication and rapid assessment of imaging methods in order to evaluate induced damage by thermal ablation

  • MWA seems to have some advantages over radiofrequency ablation, like shorter ablation time, less pain, less heat sink effect; however, scientific proof is needed

Citation Format

  • Vogl TJ, Nour-Eldin A, Hammerstingl RM et al. Microwave Ablation (MWA): Basics, Technique and Results in Primary and Metastatic Liver Neoplasms – Review Article. Fortschr Röntgenstr 2017; 189: 1055 – 1066

Zusammenfassung

Hintergrund Der lokoregionale interventionelle onkologische Behandlungsansatz ist eine anerkannte Behandlungsoption bei Lebermalignomen, insbesondere beim hepatozellulären Karzinom (HCC) und oligonodulären Lebermetastasen.

Material und Methode Das Hauptziel der Ablationstherapie wie Mikrowellenablation (MWA) ist es, alle Tumorzellen mittels minimal invasiver Technik unter Bildsteuerung abzutragen, während das umgebende gesunde Gewebe unter Einhaltung eines entsprechenden Sicherheitssaumes (mindestens 5 mm) geschont wird.

Ergebnisse Die Ablationstherapie erfolgt über einen perkutanen, laparoskopischen oder intraoperativen Zugang, und die Läsion wird mittels Ultraschall, MRT oder CT-Steuerung lokalisiert und überwacht.

Schlussfolgerung Ablation ist die Methode der Wahl bei oligonodulären HCC ≤ 3 cm. Die technische Erfolgsrate variiert von 88 bis 98 %; das progressionsfreie Überleben nach 3 Jahren liegt zwischen 27 und 91,7 %. Für die Ablation von Lebermetastasen gelten die gleichen Kriterien.

Kernaussagen

  • Für optimale Ergebnisse zur MWA von Lebertumoren ist die exakte Selektion von Patienten wichtig.

  • Interventionisten sollten vertraut sein mit allen Aspekten von möglichen Komplikationen und deren Therapien.

  • Die MWA von Lebermalignomen scheint Vorteile gegenüber der RF-Ablation zu haben, wie z.B. kürzere Interventionszeit, weniger Schmerzen und weniger „heat sink effect“. Es fehlen jedoch Daten randomisierter Studien.

 
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