Skip to main content
Log in

Anaphylaktische Reaktionen auf Lebensmittel – Daten aus dem Anaphylaxie-Register

Food-induced anaphylaxis – data from the anaphylaxis registry

  • Leitthema
  • Published:
Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz Aims and scope

Zusammenfassung

Anaphylaktische Reaktionen auf Lebensmittel sind im Rahmen einer Nahrungsmittelallergie möglich und gehören mit Insektengiften und Arzneimitteln zu den häufigsten Auslösern schwerer allergischer Reaktionen. Die Daten aus dem Anaphylaxie-Register zeigen, dass im Kleinkindesalter die häufigsten Auslöser schwerer allergischer Reaktionen Hühnereiweiß und Milcheiweiß sind. Ab dem Schulalter sind dagegen Erdnüsse und Haselnüsse häufige Auslöser schwerer allergischer Reaktionen. Weitere häufige Auslöser anaphylaktischer Reaktionen im Kindesalter sind Weizen und Soja. Im Erwachsenenalter sind europaweit, so zeigen die Daten aus dem Anaphylaxie-Register, die häufigsten Auslöser schwerer allergischer Reaktionen die Nahrungsmittel Weizen, Soja, Sellerie, Krusten- und Schalentiere sowie Haselnüsse. Seltene Auslöser einer nahrungsmittelabhängigen Anaphylaxie sind gemäß Daten aus dem Anaphylaxie-Register im deutschsprachigen Raum Senf und Kohl, wobei zu berücksichtigen ist, dass regionale Unterschiede auftreten können. Bis März 2015 wurden an das Anaphylaxie-Register 17 Todesfälle gemeldet, wobei 7 durch Nahrungsmittel ausgelöst wurden. Kofaktoren können die Auslösung und/oder den Schweregrad einer lebensmittelabhängigen Anaphylaxie beeinflussen. Hierzu gehören körperliche Anstrengung aber auch z. B. die Einnahme bestimmter Medikamente oder auch psychische Belastung, wobei die Datenlage hier heterogen ist. Das Management der lebensmittelabhängigen Anaphylaxie beinhaltet die Akutversorgung gemäß der aktuellen Leitlinie sowie das Langzeitmanagement, wobei hier Schulungsmaßnahmen und Aufklärung zur Verbreitung des entsprechenden Nahrungsmittels von besonderer Bedeutung sind.

Abstract

Anaphylactic reactions due to food occur in the context of food allergy and, together with venom and drugs, are the most frequent elicitors of severe allergic reactions. In small children the most frequent elicitors of severe allergic reactions according to data from the anaphylaxis registry are hen’s egg and milk, whereas in school children peanut and hazelnut are frequent elicitors of allergic reactions. Other frequent elicitors of anaphylactic reactions in childhood are wheat and soy. In adults the most frequent elicitors of severe allergic reactions due to food, based on data from the anaphylaxis registry, are wheat, soy, celery, shellfish and hazelnut. Rare elicitors of food-induced anaphylaxis in German-speaking countries are mustard and cabbage. However, the panel of rare elicitors of food-induced anaphylaxis show regional differences. As of March 2015, 17 cases of fatal anaphylaxis were registered and among these seven were food-induced. Co-factors can either trigger the elicitation of a severe allergic reaction or affect its severity. Among such co-factors are physical activity, the intake of certain drugs, and psychological stress. The data on the role of cofactors is sparse. The management of food-induced anaphylaxis includes acute management according to current guidelines, but also long-term management, which should include educational measures regarding treatment but also information about the food allergen in daily life.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Simons FE (2009) Anaphylaxie: recent advances in assessment and treatment. J Allergy Clin Immunol 124(4):625–636

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Turner PJ, Gowland MH, Sharma V et al (2015) Increase in anaphylaxis-related hospitalizations but no increase in fatalities: an analysis of united kingdom national anaphylaxis data, 1992–2012. J Allergy Clin Immunol 135(4):956–963

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  3. Tejedor-Alonso MA, Moro-Moro M, Mosquera González M et al (2015) Increased incidence of admissions for anaphylaxis in spain 1998–2011. Allergy 70(7):880–883

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Mullins RJ, Dear KB, Tang ML (2015) Time trends in australian hospital anaphylaxis admissions in 1998–1999 to 2011–2012. J Allergy Clin Immunol 136(2):367–375

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Worm M (2013) Epidemiologie der Anaphylaxie. Hautarzt 64:88–92

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Worm M, Moneret-Vautrin A, Scherer K et al (2014) First european data from the network of severe allergic reactions (NORA). Allergy 69(10):1397–1404

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Dölle S, Hompes S, Grünhagen J, Worm M (2012) Food-associated anaphylaxis. Data from the anaphylaxis registry. Hautarzt 63(4):294–298

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Worm M, Eckermann O, Dölle S et al (2014) Auslöser und Therapie der Anaphylaxie. Dtsch Arztebl Int 111(21):367–376

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  9. Dölle S, Hompes S, Lange L, Worm M (2013) Cabbage allergy: a rare cause of food-induced anaphylaxis. Acta Derm Venereol 93:485–486

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Vidal C, Diaz C, Saez A, Rodriguez M, Iglesias A (1991) Anaphylaxis to mustard. Postgrad Med J 67:404

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  11. Martins LM, Peltre G, Costa Faro CJ da, Pires EM, Cruz Inácio FF da (2005) The helix aspersa (brown garden snail) allergen repertoire. Int Arch Allergy Immunol 136(1):7–15

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Worm M, Babina M, Hompes S (2013) Auslöser und Risikofaktoren der Anaphylaxie. J Dtsch Dermatol Ges 11:44–50

    PubMed  Google Scholar 

  13. Wylon K, Hompes S, Worm M (2013) Anstrengungsinduzierte Anaphylaxie. Hautarzt 64:97–101

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Ansley L, Bonini M, Delgado L et al (2015) Pathophysiological mechanisms of exercise-induced anaphylaxis: an EAACI position statement. Allergy 70(10):1212–1221

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Hompes S, Dölle S, Grünhagen J, Grabenhenrich L, Worm M (2013) Elicitors and co-factors in food-induced anaphylaxis in adults. Clin Transl Allergy 3:38

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  16. Aihara M, Miyazawa M, Osuna H et al (2002) Food-dependent exercise-induced anaphylaxis: influence of concurrent aspirin administration on skin testing and provocation. Br J Dermatol 146(3):466–472

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Ring J, Beyer K, Biedermann T et al (2014) Leitlinie zu Akuttherapie und Management der Anaphylaxie. Allergo J Int 23:96

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  18. Muraro A, Roberts G, Worm M et al (2014) Anaphylaxis: guidelines from the european academy of allergy and clinical immunology. Allergy 69(8):1026–1045

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Grabenhenrich L, Hompes S, Gough H et al (2012) Implementation of anaphylaxis management guidelines: a register-based study. PLoS ONE 7(5):e35778

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  20. Eller E, Bindslev-Jensen C (2013) Clinical value of component-resolved diagnostics in peanut-allergic patients. Allergy 68(2):190–194

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Peters RL, Allen KJ, Dharmage SC et al (2013) Skin prick test responses and allergen-specific IgE levels as predictors of peanut, egg, and sesame allergy in infants. J Allergy Clin Immunol 132(4):874–880

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Worm M, Reese I, Ballmer-Weber B, Beyer K et al (2015) Leitlinie zum Management IgE-vermittelter Nahrungsmittelallergien. Allergo J Int 24:256

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  23. Anagnostou K, Clark A (2014) Peanut immunotherapy. Clin Transl Allergy 4:30

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Margitta Worm.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

Frau Prof. Margitta Worm, Frau Josefine Grünhagen und Frau Dr. Sabine Dölle geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Worm, M., Grünhagen, J. & Dölle, S. Anaphylaktische Reaktionen auf Lebensmittel – Daten aus dem Anaphylaxie-Register. Bundesgesundheitsbl 59, 836–840 (2016). https://doi.org/10.1007/s00103-016-2365-0

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00103-016-2365-0

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation