Skip to main content
Log in

Hochintensives Intervalltraining im Sportunterricht

High-intensity interval training in physical education

  • Hauptbeitrag
  • Published:
German Journal of Exercise and Sport Research Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund und Ziel

Das Ziel der vorliegenden Studie war die Analyse der Effekte einer 6‑wöchigen Ausdauertrainingsintervention (hochintensives Intervalltraining [HIIT] vs. Grundlagenausdauer [GAT]) im Rahmen des Sportunterrichts auf motorische Leistung, subjektives Belastungsempfinden sowie psychische Stimmung von 11-jährigen Schüler/innen.

Methoden

In 6 Wochen absolvierten 85 Schüler/innen (Alter: 11,9 ± 0,9 Jahre) 11 Trainingseinheiten HIIT (ca. 20 min, Intervalle von 10 s–4 min mit ca. 90–100 % der durchschnittlichen Laufgeschwindigkeit des 6‑min-Laufes [vmittel]) oder GAT (30 min, Intervalle von 6–25 min mit ca. 65–85 % der vmittel). Vor und nach der Intervention wurden Körpergröße und -gewicht sowie die motorische Leistungsfähigkeit (20-m-Sprint, Standweitsprung, seitliches Hin- und Herspringen, Liegestütz, Sit-ups, 6‑min-Lauf) ermittelt. Die individuell wahrgenommene Anstrengung während HIIT bzw. GAT wurde nach jedem Training mittels Session-RPE-Skala und die individuelle Stimmung mittels Befindlichkeitsfragebogen ermittelt.

Ergebnisse

Die Laufdistanz im 6‑min-Lauf (p < 0,001; part. η2 = 0,473), 20-m-Sprint Zeit (p < 0,001; part. η2 = 0,226), Standweitsprungweite (p < 0,05; part. η2 = 0,056), Anzahl der Liegestütze (p < 0,001; part. η2 = 0,523) und Sit-ups in 40 s (p < 0,001; part. η2 = 0,146) verbesserten sich nach HIIT und GAT ohne signifikante Interaktion Zeit × Gruppe (mit Ausnahme der Anzahl der Sit-ups in 40 s [p < 0,05; part. η2 = 0,048]). RPE (p < 0,05) war höher und die Stimmung (p < 0,05) positiver nach HIIT.

Schlussfolgerungen

HIIT und GAT verbesserten die motorische Leistung gleichermaßen. Jedoch benötigte das HIIT im Vergleich zum GAT 30 % weniger Zeit. Da die Netto-Zeit im Sportunterricht limitiert ist, bietet HIIT eine neue Perspektive zur Verbesserung der Ausdauer und weiterer motorischer Leistungen von Schüler/innen. Die positive Stimmung nach HIIT unterstreicht die Anwendbarkeit von HIIT im Sportunterricht.

Abstract

Background and aim

This study examined the effects of a 6-week high-intensity interval training (HIIT) vs. low-intensity endurance training (LOW), applied during physical education on motor performance, mood and perceived exertion.

Methods

Over a period of 6 weeks, 85 pupils (34 male; 51 female; age: 11.9 ± 0.9 years) performed 11 sessions of either HIIT (20 min, intervals from 10 s to 4 min at about 90–100% of average running speed of 6 min run [vmean]) or LOW (30 min, intervals from 6–25 min at about 65–85% vmean). Before and after the 6‑week intervention each pupils’ anthropometry and motor performance (20 m sprint, standing long-jump, lateral jumping from side to side, push-ups, sit-ups, 6 min run) were assessed. Session rating of perceived exertion (RPE) was recorded after each session and mood was assessed by questionnaire following the 3rd, 6th, 9th and 11th session.

Results

RPE (p < 0.05) was higher and mood more positive (p < 0.05) with HIIT compared to LOW. Performances in the 6 min run (p < 0.001; part. η2 = 0.473), 20 m sprint (p < 0.001; part. η2 = 0.226), standing long-jump (p < 0.05; part. η2 = 0.056), push-ups (p < 0.001; part. η2 = 0.523) and sit-ups (p < 0.001; part. η2 = 0.146) improved following HIIT and LOW with no significant time × group interaction (except for the sit-ups [p < 0.05; part. η2 = 0.048]).

Conclusions

HIIT and LOW improved the performances in 6 min run, 20 m sprint, standing long-jump and push-ups similarly. However, the improvements in HIIT compared to LOW were achieved in 30% less time. As time is limited in physical education classes, HIIT offers a new perspective for improving endurance and motor performance in children. The positive mood associated with HIIT demonstrates the applicability in physical education.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  • Bailey, R. C., Olson, J., Pepper, S. L., Porszasz, J., Barstow, T. J., & Cooper, D. M. (1995). The level and tempo of children’s physical activities: an observational study. Medicine & Science in Sports & Exercise, 27(7), 1033–1041.

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Baquet, G., Berthoin, S., Dupont, G., Blondel, C. F., & van Praagh, E. (2002). Effects of high intensity intermittent training on peak VO(2) in prepubertal children. International Journal of Sports Medicine, 23(6), 439–444. https://doi.org/10.1055/s-2002-33742.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Bös, K., & Tittlbach, S. (2016). Deutscher Motorik-Test 6–18 (DMT 6–18). Hamburg: Feldhaus.

    Google Scholar 

  • Bouchard, C., Blair, S. N., & Katzmarzyk, P. T. (2015). Less sitting, more physical activity, or higher fitness? Mayo Clinic Proceedings, 90, 1533–1540. https://doi.org/10.1016/j.mayocp.2015.08.005.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Brenner, J. S. (2007). Overuse injuries, overtraining, and burnout in child and adolescent athletes. Pediatrics, 119(6), 1242–1245. https://doi.org/10.1542/peds.2007-0887.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Buchan, D. S., Ollis, S., Young, J. D., Cooper, S. M., Shield, J. P., & Baker, J. S. (2013). High intensity interval running enhances measures of physical fitness but not metabolic measures of cardiovascular disease risk in healthy adolescents. BMC Public Health, 24(13), 498. https://doi.org/10.1186/1471-2458-13-498.

    Article  Google Scholar 

  • Buchheit, M., & Laursen, P. B. (2013). High-intensity interval training, solutions to the programming puzzle: part I: cardiopulmonary emphasis. Sports Medicine, 43(5), 313–338. https://doi.org/10.1007/s40279-013-0029-x.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Cockcroft, E. J., Williams, C. A., Tomlinson, O. W., Vlachopoulos, D., Jackman, S. R., Armstrong, N., & Barker, A. R. (2015). High intensity interval exercise is an effective alternative to moderate intensity exercise for improving glucose tolerance and insulin sensitivity in adolescent boys. Journal of Science and Medicine in Sport, 18(6), 720–724. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2014.10.001.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Corte de Araujo, A. C., Roschel, H., Picanco, A. R., do Prado, D. M., Villares, S. M., de Sa Pinto, A. L., & Gualano, B. (2012). Similar health benefits of endurance and high-intensity interval training in obese children. PLoS ONE, 7(8), e42747. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0042747.

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Daussin, F. N., Zoll, J., Dufour, S. P., Ponsot, E., Lonsdorfer-Wolf, E., Doutreleau, S., Mettauer, B., Piquard, F., Geny, B., & Richard, R. (2008). Effect of interval versus continuous training on cardiorespiratory and mitochondrial functions: relationship to aerobic performance improvements in sedentary subjects. American Journal of Physiology, Regulatory, Integrative and Comparative Physiology, 295(1), R264–R272. https://doi.org/10.1152/ajpregu.00875.2007.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Delextrat, A., & Martinez, A. (2014). Small-sided game training improves aerobic capacity and technical skills in basketball players. International Journal of Sports Medicine, 35(5), 385–391. https://doi.org/10.1055/s-0033-1349107.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Engel, F., & Sperlich, B. (2014). (Hoch-)intensives Intervalltraining mit Kindern und Jugendlichen im Nachwuchsleistungssport. Wiener Medizinische Wochenschrift, 164(11), 228–238. https://doi.org/10.1007/s10354-014-0277-x.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Foster, C., Florhaug, J. A., Franklin, J., Gotschall, L., Hrovatin, L. A., Parker, S., Doleshal, P., & Dodge, C. (2001). A new approach to monitoring exercise training. Journal of Strength and Conditioning Research, 15(1), 109–115.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Gerlach, E., Herrmann, C., Jekauc, D., & Wagner, M. (2017). Diagnostik motorischer Leistungsdispositionen. In U. Trautwein & M. Hasselhorn (Eds.), Begabungen und Talente. Jahrbuch der pädagogisch-psychologischen Diagnostik (pp. 145–158). Göttingen: Hogrefe.

    Google Scholar 

  • Günther, A. (2004). Sporttreiben mit Herz. Herzfrequenzorientiertes Ausdauertraining. sportunterricht, 53(9), 271–276.

    Google Scholar 

  • von Haaren, B., Härtel, S., Seidel, I., Schlenker, L., & Bös, K. (2011). Die Validität des 6‑Minuten-Laufs und 20 m Shuttle Runs bei 9‑ bis 11-jährigen Kindern. Deutsche Zeitschrift für Sportmedizin, 62(11), 351–355.

    Google Scholar 

  • Helgerud, J., Engen, L. C., Wisløff, U., & Hoff, J. (2001). Aerobic endurance training improves soccer performance. Medicine & Science in Sports and Exercise, 33(11), 1925–1931.

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Hoffmann, A. (2011). Bewegungszeit als Qualitätskriterium des Sportunterrichts. Spectrum der Sportwissenschaften, 23(1), 25–51.

    Google Scholar 

  • Horn, A., & Keyßner, J. (2009). Das Projekt „Ausdauer in der Real- und Hauptschule“. sportunterricht, 58(12), 369–374.

    Google Scholar 

  • Kappenstein, J., & Ferrauti, A. (2015). Intervallsprinttraining verbessert die aerobe Ausdauer im Grundschulalter. Deutsche Zeitschrift für Sportmedizin, 66(5), 128–133. https://doi.org/10.5960/dzsm.2015.172.

    Google Scholar 

  • Kurz, D. (2008). Der Auftrag des Schulsports. sportunterricht, 57(7), 1–8.

    Google Scholar 

  • Laursen, P. B., & Jenkins, D. G. (2002). The scientific basis for high-intensity interval training: optimising training programmes and maximising performance in highly trained endurance athletes. Sports Medicine, 32(1), 53–73.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Lawrenz, W., & Stemper, T. (2012). Vergleich von 6‑Minuten-Lauf-Test und maximaler Sauerstoffaufnahme von 8–10-jährigen Schulkindern. Deutsche Zeitschrift für Sportmedizin, 63(4), 102–105. https://doi.org/10.5960/dzsm.2012.012.

    Article  Google Scholar 

  • Little, J. P., & Francois, M. E. (2014). High-intensity interval training for improving postprandial hyperglycemia. Research Quarterly for Exercise and Sport, 85(4), 451–456. https://doi.org/10.1080/02701367.2014.963474.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • McMillan, K., Helgerud, J., Macdonald, R., & Hoff, J. (2005). Physiological adaptations to soccer specific endurance training in professional youth soccer players. Br J Sports Med, 39(5), 273–277.

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Meßler, C. F., Holmberg, H. C., & Sperlich, B. (2016). Multimodal therapy involving high-intensity interval training improves the physical fitness, motor skills, social behavior, and quality of life of boys with ADHD: a randomized controlled study. Journal of Attention Disorders. https://doi.org/10.1177/1087054716636936.

    PubMed  Google Scholar 

  • Milanovic, Z., Sporis, G., & Weston, M. (2015). Effectiveness of high-intensity interval training (HIT) and continuous endurance training for VO2max improvements: a systematic review and meta-analysis of controlled trials. Sports Medicine, 45(10), 1469–1481. https://doi.org/10.1007/s40279-015-0365-0.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Miller, M. B., Pearcey, G. E. P., Cahill, F., McCarthy, H., Stratton, S. B. D., Noftall, J. C., Buckle, S., Basset, F. A., Sun, G., & Button, G. C. (2014). The effect of a short-term high-intensity circuit training program on work capacity, body composition, and blood profiles in sedentary obese men: a pilot study. BioMed Research International. https://doi.org/10.1155/2014/191797.

    Google Scholar 

  • Racil, G., Coquart, J. B., Elmontassar, W., Haddad, M., Goebel, R., Chaouachi, A., Amri, M., & Chamari, K. (2016). Greater effects of high- compared with moderate-intensity interval training on cardio-metabolic variables, blood leptin concentration and ratings of perceived exertion in obese adolescent females. Biology of Sport, 33(2), 145–152. https://doi.org/10.5604/20831862.1198633.

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Ratel, S. (2011). High-intensity and resistance training and elite young athletes. In N. Armstrong & A. M. McManus (Eds.), The elite young athlete (pp. 84–96). Basel: Karger.

    Chapter  Google Scholar 

  • Schmitt, J., Lindner, N., Reuss-Borst, M., Holmberg, H.-C., & Sperlich, B. (2016). A 3‑week multimodal intervention involving high-intensity interval training in female cancer survivors: a randomized controlled trial. Physiological Reports. https://doi.org/10.14814/phy2.12693.

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Schmoll, L. (2011). Wie verbessere ich meine Ausdauer? Ein Bespiel zur Arbeit mit Portfolios für die Sekundarstufe II. Lehrhilfen für den Sportunterricht, 60(2), 3–6.

    Google Scholar 

  • Sperlich, B., De Marées, M., Koehler, K., Linville, J., Holmberg, H. C., & Mester, J. (2011). Effects of 5 weeks of high-intensity interval training vs. volume training in 14-year-old soccer players. Journal of Strength and Conditioning Research, 25(5), 1271–1278. https://doi.org/10.1519/JSC.0b013e3181d67c38.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Sperlich, B., Wallmann-Sperlich, B., Zinner, C., Von Stauffenberg, V., Losert, H., & Holmberg, H. C. (2017). Functional high-intensity circuit training improves body composition, peak oxygen uptake, strength, and alters certain dimensions of quality of life in overweight women. Frontiers in Physiology. https://doi.org/10.3389/fphys.2017.00172.

    Google Scholar 

  • Weston, K. S., Wisloff, U., & Coombes, J. S. (2014). High-intensity interval training in patients with lifestyle-induced cardiometabolic disease: a systematic review and meta-analysis. British Journal of Sports Medicine, 48(16), 1227–1234. https://doi.org/10.1136/bjsports-2013-092576.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Wilhelm, P., & Schoebi, D. (2007). Assessing mood in daily life. European Journal of Psychological Assessment, 23, 258–267. https://doi.org/10.1027/1015-5759.23.4.258.

    Article  Google Scholar 

  • World Medical Association (WMA) (2013). World medical association declaration of Helsinki: ethical principles for medical research involving human subjects. JAMA, 310, 2191–2194.

    Article  Google Scholar 

  • Wydra, G. (2009). Belastungszeiten und Anstrengung im Sportunterricht. sportunterrich, 58(5), 129–136.

    Google Scholar 

  • Wydra, G., & Leweck, P. (2007). Zur kurzfristigen Trainierbarkeit der Fitness im Schulsport. sportunterricht, 56(7), 195–200.

    Google Scholar 

Download references

Danksagung

Die Autoren danken allen Schülerinnen und Schülern für ihre engagierte und motivierte Teilnahme. Den beteiligten Lehrerinnen und Lehrern danken wir recht herzlich für ihre Unterstützung in der Durchführung der Studie. Der Erstautor bedankt sich sehr herzlich bei apl. Prof. Dr. Swantje Scharenberg für die Inspiration zur Durchführung der vorliegenden Studie.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Florian Azad Engel.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

F.A. Engel, M. Wagner, A. Roth, S. Scharenberg, T. Bossmann, A. Woll und B. Sperlich geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Alle beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor. Alle Patienten, die über Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts zu identifizieren sind, haben hierzu ihre schriftliche Einwilligung gegeben. Im Fall von nichtmündigen Patienten liegt die Einwilligung eines Erziehungsberechtigten oder des gesetzlich bestellten Betreuers vor.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Engel, F.A., Wagner, M., Roth, A. et al. Hochintensives Intervalltraining im Sportunterricht. Ger J Exerc Sport Res 48, 120–128 (2018). https://doi.org/10.1007/s12662-018-0492-5

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s12662-018-0492-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation