Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    Online Resource
    Online Resource
    Berlin/Boston : De Gruyter | Berlin ; : De Gruyter,
    UID:
    almahu_9948578608402882
    Format: 1 online resource (VI, 138 p.)
    ISBN: 3-11-061603-3 , 3-11-061674-2
    Series Statement: Cinepoetics Essay ; 1
    Content: Like every history, the history of film can be grasped not just as a temporal phenomenon, but also within the specificity with which it has inscribed itself into concrete places. The question of how this has occurred at different points in German film history forms the starting point of this book. Using five examples, it explores the social and political horizons of heterotopic concepts of space in German film from the 1930s to the 1990s: Hamburg in Werner Hochbaum's A Girl Goes Ashore [Ein Mädchen geht an Land], East Berlin in Günter Reisch's Ein Lord am Alexanderplatz, Munich in the early works of Wim Wenders, the passage from New York to Athens and Santorini via Berlin in Rudolf Thome's Die Sonnegöttin, and the reunified Berlin in Tom Tykwer's Run Lola Run [Lola rennt]. The main points of interest are the poetological devices the films use to portray their settings. By uniting topology and film aesthetics, this book opens up spaces of historic experience that provide film historiography with new insights.
    Content: Wie jede Geschichte lässt sich auch die des Films nicht nur als zeitliches Phänomen fassen, sondern auch in der Spezifik betrachten, mit der sie sich in konkrete Orte eingeschrieben hat. Die Frage, wie dies zu verschiedenen Zeitpunkten der deutschen Filmgeschichte geschehen ist, bildet den Ausgangspunkt des Buches. An fünf Beispielen erkundet es die gesellschaftlichen und politischen Horizonte heterotopischer Raumkonzepte des deutschen Films von den 1930er bis in die 1990er Jahre: Hamburg in Werner Hochbaums Ein Mädchen geht an Land, Ost-Berlin in Günter Reischs Ein Lord am Alexanderplatz, München im Frühwerk von Wim Wenders, die Passage von New York über Berlin nach Athen und Santorini in Rudolf Thomes Die Sonnengöttin, das wiedervereinigte Berlin in Tom Tykwers Lola rennt. Im Mittelpunkt des Interesses stehen dabei die poetologischen Verfahren, mit denen die Filme ihre Schauplätze ästhetisch erschließen. In der Verschränkung von Topologie und Filmästhetik entwirft das Buch Räume historischer Erfahrung, die der Filmgeschichtsschreibung neue Zugänge eröffnen.
    Note: Frontmatter -- , Inhalt -- , Hinführung -- , 1. Mischungen: EIN MÄDCHEN GEHT AN LAND -- , 2. Sprengungen: EIN LORD AM ALEXANDERPLATZ -- , 3. Kreuzungen: POLIZEIFILM -- , 4. Spiegelungen: DIE SONNENGÖTTIN -- , 5. Taktungen: LOLA RENNT -- , Literaturverzeichnis -- , Filmverzeichnis , Issued also in print. , In German.
    Additional Edition: ISBN 3-11-061592-4
    Language: German
    URL: Cover
    URL: Cover
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. Further information can be found on the KOBV privacy pages