Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    UID:
    b3kat_BV048359546
    Format: 1 Online-Ressource (316 Seiten)
    Edition: 1st ed
    ISBN: 9783374071401
    Series Statement: Studien zur Religiösen Bildung (StRB) 23
    Content: Der Band beleuchtet Wandlungsprozesse der Religionspädagogik im langen 19. Jahrhundert. Die epochalen gesellschaftlichen Umwälzungen in der Zeitspanne zwischen der Französischen Revolution (1789) und dem Ende des Ersten Weltkriegs (1918) betreffen zentrale Aspekte religiöser Bildung in Europa. Argumente, Narrative und Institutionen stehen auf dem intellektuellen wie politischen Prüfstand und werden neu justiert. Die versammelten Fallstudien bündeln diese Prozesse anhand exemplarisch verdichteter (inter-)nationaler Spannungsfelder, sie suchen u.a. schulische Orte auf, an denen die Veränderungen besonders spürbar wurden, sie zeigen diese Veränderungen an Medien wie Katechismen, Missionsheften oder Schulfibeln auf und weisen auf die Ausbildung neuer Berufsprofile hin.
    Content: Der Band dokumentiert die Tagung des Arbeitskreises für historische Religionspädagogik im Frühjahr 2021, an der sich Historiker, Pädagogen und Religionspädagogen aus Deutschland, Österreich und der Schweiz beteiligten. [Religious Education in the Long 19th Century. Fields of Tension, Places, Media, Professional Profiles] This volume illuminates processes of change in religious pedagogy in the long 19th century. The epochal social upheavals in the period between the French Revolution (1789) and the end of the First World War (1918) concern all religious education in Europe. Arguments, narratives, and institutions are under intellectual and political scrutiny and are readjusted. The collected case studies bring together these processes on the basis of exemplary condensed (inter-)national tensions, seeking out, for instance, educational places where the changes became particularly noticeable.
    Content: They show these changes in media such as catechisms, missionary booklets, or school handbooks, and they point to the formation of new professional profiles. The volume documents the conference of the Arbeitskreis für historische Religionspädagogik (Working Group for Historical Religious Education) in spring 2021, in which historians, teachers and religious educators from Germany, Austria and Switzerland participated. Mit Beiträgen von Guido Estermann, Robert Schelander, Antje Roggenkamp, Gert Franzenburg, Alexander Baimann, Andreas Kubik, Michael Lapp, Viktoria Gräbe, Michael Wermke, Werner Simon, Wendelin Sroka, Harmjan Dam, Stefan Dixius, Norbert Friedrich, Johannes Wischmeyer, David Käbisch, Jürgen Overhoff, Benjamin Ahme und Anne-Sophie Markert
    Note: Online resource; title from title screen (viewed March 28, 2022)
    Additional Edition: Erscheint auch als Druck-Ausgabe ISBN 9783374071395
    Language: German
    Subjects: Theology
    RVK:
    RVK:
    Keywords: Religiöse Bildung ; Geschichte 1789-1918 ; Religionspädagogik ; Geschichte 1789-1918 ; Konferenzschrift
    URL: Volltext  (URL des Erstveröffentlichers)
    Author information: Wischmeyer, Johannes 1977-
    Author information: Roggenkamp, Antje 1962-
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. Further information can be found on the KOBV privacy pages