Format:
1 Online-Ressource (444 Seiten)
Edition:
1. Auflage
ISBN:
9783845286839
Series Statement:
Schriften der Albrecht Mendelssohn Bartholdy Graduate School of Law Band 5
Content:
In Germany, if students want to study law, they enrol for a degree in 'legal science'. This conception of law and legal scholarship as a science is rooted in the European tradition of a 'scientia iuris'. However, there seem to be differences between the discipline's perception of itself as a science and the majority of academic circles, which seem to feel estranged by the discipline's peculiarities. This became most evident when the German Council of Science and Humanities called upon the discipline of law to open up to the university sector and embrace its standards in 2012. As regards the transnationalisation of law and legal scholarship, it also has to be asked to what extent the subject of law in Germany can or should adhere to its traditional understanding of itself as a 'legal science'. Against this background, this study explores the question of how law could and should be taught as a science. To tackle this question, the author evaluates higher education literature and studies the pre-conceptions of law teachers empirically. She proceeds to discuss her empirical findings critically and then de-velops didactic principles accordingly.
Content:
Die Rechtswissenschaft ist in den letzten Jahren unter Druck geraten. Die Plagiatsaffären lösten Diskussionen aus. Der Wissenschaftsrat forderte eine stärkere Wissenschaftsorientierung. Die Transnationalisierung des Rechts wirft die Frage auf, welche Bedeutung die Tradition eines wissenschaftlichen Rechts in Zukunft haben kann. Vor diesem Hintergrund geht die Arbeit der Frage nach, wie die Rechtswissenschaft als Wissenschaft gelehrt werden kann. Die Grundlage für die Entwicklung dreier wissenschaftsdidaktischer Modelle bildet eine empirische Studie, die einen detaillierten Einblick in die Lehr- und Forschungspraxis gibt und eine differenzierte Beschreibung der wissenschaftsdidaktischen Herausforderungen ermöglicht. Die an der Schnittstelle von Rechtswissenschaftstheorie, Hochschuldidaktik und empirischer Sozialforschung angelegte Arbeit analysiert im Gespräch mit den Beteiligten das fachwissenschaftliche Selbstverständnis und entwirft alternative Lehrmodelle.
Note:
Gesehen am 15.03.2018
,
Dissertation Universität Hamburg 2017
Additional Edition:
ISBN 9783848744336
Additional Edition:
Erscheint auch als Druck-Ausgabe Rzadkowski, Nora Recht wissenschaftlich Baden-Baden : Nomos, 2018 ISBN 3848744333
Additional Edition:
ISBN 9783848744336
Language:
German
Subjects:
Law
Keywords:
Deutschland
;
Hochschuldidaktik
;
Rechtswissenschaft
;
Hochschulschrift
DOI:
10.5771/9783845286839
URL:
Volltext
(lizenzpflichtig)
URL:
Volltext
(lizenzpflichtig)
Author information:
Rzadkowski, Nora