Umfang:
Online-Ressource (X, 222 S.)
ISBN:
9783110922417
Serie:
Communicatio 32
Inhalt:
Exceptionally, perhaps, the study does not concentrate on the role of the theatre in the (German) bildungsroman. Instead, a comparative perspective is chosen to elucidate how and why European novelists talk about the theatre. Poetological considerations, such as the function of the theatre for the organization of the narrative, are given just as much attention as issues connected with the history and theory of aesthetic experience in modernism. In short, the concern is to examine the literature of the 19th and early 20th centuries in terms of the history of art, society, and the media. As such, the study is a perusal of perception mechanisms that have remained with us to this day.
Inhalt:
Theater einmal nicht im (deutschen) Bildungsroman: Wie und weshalb europäische Romanciers von der Bühne erzählen, wird hier in vergleichender Perspektive untersucht. Dabei werden poetologische Überlegungen, etwa die Funktion des Theaters für den Erzählprozeß, genauso berücksichtigt wie Fragen zur Geschichte und Theorie der ästhetischen Erfahrung in der Moderne. Anders gesagt: Es geht um einen kunst-, sozial- und mediengeschichtlichen Streifzug durch die europäische Literatur des 19. und frühen 20. Jahrhunderts, um eine Inspektion von Wahrnehmungsprozeduren, die bis heute nachwirken.
Inhalt:
Review text: "This study, based on a doctoral dissertation, is exemplary in its clarity of expression."Hilda M. Brown in: Arbitrium 1/2007
Weitere Ausg.:
ISBN 9783484630321
Weitere Ausg.:
ISBN 9783111837062
Weitere Ausg.:
Available in another form ISBN 9783484630321
Weitere Ausg.:
Available in another form ISBN 9783111837062
Sprache:
Deutsch
DOI:
10.1515/9783110922417
URL:
Volltext
(lizenzpflichtig)