Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    UID:
    gbv_1778187846
    Format: 1 Online-Ressource (270 Seiten)
    ISBN: 9783847417286
    Series Statement: Kindheiten. Gesellschaften Band 7
    Content: Vorstellungen von Kindheit und vom Kind sind soziale Konstruktionen und als solche eng mit den Werten und Normen einer Gesellschaft verknüpft, so die Prämisse der sozialwissenschaftlichen Kindheitsforschung. Die Studie untersucht die Prägung dieser Vorstellungen in der Mitte des 19. Jahrhunderts. Analysiert wird der schulische Diskurs zu Kindern und Kindheit in deutschschweizerischen Lehrervereinszeitschriften mittels konstruktivistischer Grounded Theory. Es zeigt sich, dass Kinder durchwegs defizitär konstruiert werden und in der Schule eine strikt asymmetrische generationale Ordnung herrscht. Damit legitimieren Lehrpersonen ihr Ziel, in der Gesellschaft als professioneller Berufsstand anerkannt zu werden. Ideas of childhood are social constructions and as such closely linked to the values and norms of a society, according to the premise of social science research on childhood. The study examines the shaping of these ideas in the mid-19th century. The school discourse on children and childhood in Swiss-German teachers' association journals is analysed using constructivist grounded theory. It is shown that children are consistently constructed in deficit and that a strictly asymmetrical generational order prevails in school. In this way, teachers legitimise their goal of being recognised in society as a professional occupation.
    Additional Edition: ISBN 9783847425724
    Additional Edition: Erscheint auch als Druck-Ausgabe Zollinger, Andreas Die soziale Konstruktion des Kindes und die generationale Ordnung in der Schule Opladen : Verlag Barbara Budrich, 2021 ISBN 9783847425724
    Additional Edition: ISBN 3847425722
    Language: German
    Subjects: Education
    RVK:
    Keywords: Deutsche Schweiz ; Lehrer ; Kind ; Geschichte 1856-1870 ; Hochschulschrift
    Author information: Hartung-Beck, Viola
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. Further information can be found on the KOBV privacy pages