Format:
1 Online-Ressource (401 Seiten)
,
Diagramme
Edition:
1. Auflage
ISBN:
9783748936015
Series Statement:
Studien zur Theorie und Empirie der Demokratie 4
Content:
Mehr Partizipation erzeugt mehr Legitimation? So überzeugend dies klingen mag, so wenig überzeugen die empirischen Analysen zu direkten Partizipationsmöglichkeiten in der EU. Die Autorin zeigt, dass die Ursachen für diese Diskrepanz in strukturellen Problemen der Beteiligungsformen in der EU liegen. Mit einer selbst erstellten Typologie der verschiedenen Beteiligungsformen und zwei umfangreichen Fallstudien zeigt sie, dass mehr Partizipationsmöglichkeiten auf EU-Ebene mitnichten ihre demokratische Legitimation stärken müssen. Auch über diesen konkreten Fall hinaus bietet das Buch wichtige Einsichten in die grundsätzliche Ambivalenz neuer direkter Beteiligungsformen. Eine erhellende Analyse für Wissenschaft, Politik und Öffentlichkeit.
Content:
Does more participation generate more legitimacy? As convincing as this may sound, the empirical analyses on direct participation opportunities in the EU are not very convincing. Juliane Scholz shows that the reasons for this discrepancy lie in structural problems relating to the forms of participation in the EU. Using a typology of the various forms of participation that she created herself and two comprehensive case studies, she shows that more opportunities for participation at the EU level will not necessarily strengthen its democratic legitimacy. Even beyond this specific case, this book offers important insights into the fundamental ambivalence of new forms of direct participation. An illuminating analysis for academia, politics and the public sphere.
Note:
Dissertation Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg 2022
Additional Edition:
ISBN 9783756000227
Additional Edition:
Erscheint auch als Druck-Ausgabe Scholz, Juliane, 1986 - Mehr Partizipation - weniger Legitimation? Baden-Baden : Nomos, 2022 ISBN 9783756000227
Additional Edition:
ISBN 3756000222
Language:
German
Subjects:
Political Science
Keywords:
Europäische Union
;
Partizipatorische Demokratie
;
Legitimation
;
Hochschulschrift
DOI:
10.5771/9783748936015