Format:
1 Online-Ressource (606 Seiten).
Edition:
[3. überarb. u. korr. Version]
Content:
Abstract: This dissertation focuses on the journeys that have been the backbone of trans-local dispersions of Romani families, communities and groups. Its thesis questions the historical invisibility of practices that have created connections, networks and ties across and beyond the Atlantic Ocean. It also asks how these practices are experienced, while being influenced by discourses about the movements of Romani groups, sometimes referred to as "Gypsies". Using a non-national and non-continental perspective, the text assumes the challenge of making the Atlantic a method, and the Romani Atlantic the ethnographic field. Given the gaps and silences in the exploration of these mobilities, such phenomena are explored through concrete biographical narratives that spoke to the three components of Romani mobilities that were identified: practices, experiences and discourses. 〈br〉 〈br〉It argues for a look beyond the regimes of mobility, thoroughly described within through an experiential standpoint. It rather presents the biographical narratives contained herein, and the incarnated theory resulting from them, as a contribution to anthropologies of hope, un-tameness and possibility. The theoretical framework becomes then a mechanism to think beyond a binary conception of agency versus power structures, arguing instead for a nuanced view of human im/mobilities. Romani im/mobilities are conceived, in turn, as a sort of subversive dance; movements and stillnesses which have their own patterns and persistence. Practices that are constantly on the verge of being captured, only to slip away and move on, finding opportunities and possibilities elsewhere
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Abstract: Die Dissertation konzentriert sich auf die Ortswechsel, die den translokalen Dispersionen von Roma-Familien -Gemeinschaften und -Gruppen zugrunde liegen. Dabei wird die historische Unsichtbarkeit von Praktiken hinterfragt, die Beziehungen, Netzwerke und Verbindungen über den und jenseits des atlantischen Ozeans hervorgebracht haben. Gleichzeitig soll erforscht werden, wie diese Praktiken erlebt werden, die von Diskursen über die Bewegungen von Roma beeinflusst werden, die nicht selten als Zigeuner bezeichnet wurden. Indem eine nicht-nationale und nicht-kontinentale Perspektive eingenommen wird, stellt sich der Text vor die Herausforderung, den „Atlantik“ als Methode und den „Roma-Atlantik“ als ethnographisches Feld zu definieren. Angesichts der Informationslücken, die die Erforschung dieser Mobilitäten durchziehen, werden die oben genannten Phänomene mittels konkreter biographischer Narrative erforscht, die sich auf drei identifizierte Komponenten von Roma-Mobilitäten konzentrieren: Praktiken, Erfahrungen und Diskurse. 〈br〉〈br〉Die Dissertation plädiert dafür, den Blick hinter die Regime der Mobilität zu richten, deren innere Dynamiken von konkreten Erfahrungen ausgehend beschrieben wurden. Die biographischen Narrative und die daraus resultierenden Theorien werden als ein Beitrag zu den Anthropologien der Hoffnung, der Nicht-Fügsamkeit und der Möglichkeit dargestellt. Der konzeptuelle Rahmen wird zu einem Mechanismus, um derartige Prozesse jenseits der binären Vorstellungen von agenszentrierten Ansätzen versus solcher Theorien, die sich stärker auf Machtverhältnisse fokussieren, zu denken; die vorliegende Arbeit plädiert für eine nuancierte Sichtweise auf Roma-Im/mobilitäten. Diese können als eine Art subversiver Tanz – mit Bewegung und Ruhephasen – angesehen werden, der seine eigenen Muster und Dauer aufweist. Es handelt sich um Praktiken, die stetig beinahe erfasst werden, dann jedoch entwischen und sic
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Abstract: La disertación se centra en las travesías que han sido la columna vertebral de la dispersión trans-local de familias, comunidades y grupos romaníes. La tesis cuestiona la invisibilidad histórica de las prácticas que han creado las conexiones, redes y lazos que se extienden a través y más allá del Océano Atlántico. También se pregunta sobre cómo estas prácticas han hecho parte de sus experiencias, influenciadas a su vez por discursos sobre los movimientos de los grupos romaníes, etiquetados algunas veces como "Gitanos". Utilizando una perspectiva no-nacional y no-continental, el texto asume el reto de usar al Atlántico como método, y el Atlántico Romaní como el campo etnográfico. Dada el tradicional silencio sobre estas mobilidades, estos procesos debieron ser explorados a través de narrativas biográficas concretas que se dirigieran a los tres componentes de las movilidades romaníes que fueron identificados: prácticas, experiencias, y discursos. 〈br〉〈br〉La tesis aboga por una mirada más allá de los regímenes de movilidad, descritos en su interior a través de puntos de vista experienciales. En cambio, presenta las narrativas biográficas aquí contenidas, y la teoría encarnada resultante de ellas, como una contribución a las antropologías de la esperanza, la no-docilidad, y la posibilidad. El marco conceptual se torna en un mecanismo para pensar más allá de las concepciones binarias de agencia versus estructuras de poder; mientras que la tesis argumenta hacia una mirada matizada de las in/movilidades humanas. Las im/movilidades pueden ser vistas, a su vez, como una danza subversiva; movimientos y quietudes que tienen sus propios patrones y persistencia. Prácticas que están constantemente al borde de ser capturadas, sólo para escabullirse y seguir adelante, encontrando oportunidades y posibilidades en otros destinos
Note:
Dissertation Albert-Ludwigs-Universität Freiburg i. Br. 2019
Language:
English
Subjects:
Ethnology
Keywords:
Hochschulschrift
DOI:
10.6094/UNIFR/194290
URN:
urn:nbn:de:bsz:25-freidok-1942908
URL:
Volltext
(kostenfrei)
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:25-freidok-1942908
URL:
https://d-nb.info/1230891927/34
Author information:
Tauschek, Markus, 1977-
Author information:
Acuña Cabanzo, Esteban, 1986-,