Format:
1 Online-Ressource (352 p.)
ISBN:
9783781526099
Content:
The contributions in this volume present key findings from the Leibniz Association-funded project "Abiturprüfungspraxis und Abituraufsatz 1882 bis 1972". On the basis of an extensive corpus of German Abitur essays processed in a digital research environment, examination practices were reconstructed and contextualised - supplemented by the analysis of further sources. Educational history, legal and administrative constellations as well as subject and writing didactic paradigms were analysed, opening up a historical view of the so-called supreme discipline of the Abitur examination, which is also currently asserting its role in the dispute over the conditions for obtaining the general higher education entrance qualification
Content:
Die Beiträge des Bandes präsentieren zentrale Befunde des von der Leibniz-Gemeinschaft geförderten Projekts „Abiturprüfungspraxis und Abituraufsatz 1882 bis 1972“. Auf der Basis eines umfangreichen und in einer digitalen Forschungsumgebung bearbeiteten Korpus deutscher Abituraufsätze wurden – ergänzt durch die Analyse weiterer Quellen – Prüfungspraktiken rekonstruiert und kontextualisiert. Aufgearbeitet wurden sowohl bildungshistorische, juristische und administrative Konstellationen als auch fach- und schreibdidaktische Paradigmen, die einen historischen Blick auf die sogenannte Königsdisziplin der Abiturprüfung eröffnen, die ihre Rolle auch gegenwärtig im Streit um die Erwerbsbedingungen der Allgemeinen Hochschulreife behauptet
Note:
German
Language:
Undetermined