UID:
almahu_9948664923602882
Format:
1 online resource (288 p.)
Edition:
1st, New ed.
ISBN:
9783035104707
Content:
At the 25th International Colloquium of the Corpus Vitrearum, which took place in one of the greatest of all museums, The Hermitage in St. Petersburg, the researchers of many countries discussed stained glass collections for the first time. The present conference transactions, published in the three official languages of the international Corpus Vitrearum, are dedicated to the reawakening of interest in ancient stained glass from the late eighteenth century. The contributions are concerned partly with the creation of collections and the motives of their collectors, but also with the odyssey of various panels and groups of windows. Other studies address wider aspects of the history of collections and the museum display of stained glass. Anlässlich des 25. Internationalen Kolloquiums des Corpus Vitrearum, das in einem der größten und bedeutendsten Museen der Welt, der Staatlichen Eremitage in Sankt Petersburg, stattfand, wurden Glasmalereisammlungen erstmals von einer internationalen Autorengruppe des Corpus Vitrearum breit diskutiert. Die Beiträge in den drei offiziellen Sprachen des Corpus Vitrearum behandeln das wiedererwachte Interesse an alter Glasmalerei. Die Autoren widmen sich der Entstehung bestimmter Sammlungen, der Motivation der Sammler, oder aber der Odyssee ausgewählter Denkmäler sowie sammlungsgeschichtlichen Aspekten bis hin zu Fragen der musealen Präsentation von Glasmalereien. Lors du 25e Colloque international du Corpus Vitrearum qui a eu lieu à l’Ermitage de Saint-Pétersbourg, un des plus grands et des plus prestigieux musées, les chercheurs venus de nombreux pays ont discuté pour la première fois des collections de vitraux. Les contributions aux actes du colloque, publiées dans les trois langues officielles du Corpus Vitrearum international, sont consacrées au réveil de l’intérêt pour le vitrail ancien. Les articles sont consacrés à la création de plusieurs collections et aux motivations des collectionneurs, ou bien encore à l’odyssée que des panneaux ou des groupes de vitraux ont vécue. Certaines études traitent de l’histoire des collections, des aspects plus généraux du collectionnisme ou de la muséographie du vitrail.
Note:
Contents/Inhalt/Contenu : Uwe Gast: Glasmalerei-Sammlungen um 1750-1850 - Formen und Funktionen – Elena A. Shlikevich: The History of the Hermitage Stained Glass Collection – Elena Krylova: Restoration of Stained Glass from the State Hermitage Collection: The Problem of Replacement of Lost Fragments – Natalia Sepman: Schweizerische Scheibenrisse des 16. und 17. Jahrhunderts in der Sammlung der Eremitage. Geschichte und Charakter der Sammlung – Sylvie Balcon-Berry : De l’église aux collections : histoires de panneaux champenois des XIIe - XIIIe siècles – Karine Boulanger : De la cathédrale au collectionneur : l’exemple de la cathédrale de Clermont – Anna Eavis: An 18th-Century Recusant’s Collection: The Windows of Milton Manor Chapel, Oxfordshire – David King: Early Collections of Stained Glass in Norfolk – Elisabeth Oberhaidacher-Herzig: Die Odyssee einer Ornamentverglasung des späten 13. Jahrhunderts – Daniel Hess: Glasmalerei im Dialog der Künste. Das Germanische Nationalmuseum und seine Glasgemäldesammlung – Isabelle Lecocq : La collection de vitraux des Musées royaux d’Art et d’Histoire de Bruxelles (MRAH) – Zsuzsanna Van Ruyven-Zeman: Collections of Stained Glass in Dutch Museums, a Survey – Ute Bednarz: Die Glasmalereisammlung des Grafen Hermann von Pückler-Muskau in Cottbus-Branitz – Madeline H. Caviness: The Germanophilia of William Randolph Hearst and the Fate of his Collection – Yves Jolidon: Die Hinterglasmalerei-Sammlung Ruth und Frieder Ryser des Vitrocentre Romont – Oxana Lopatina: European Stained Glass Panels in the Private Collection of Dmitry Shukin in Moscow – Richard Marks: Sir William Burrell and the Formation of his Collection of Stained and Painted Glass – Elizabeth C. Pastan: J. Pierpont Morgan and the Collecting of the 12th Century Stained-Glass Panels from Troyes – Ellen M. Shortell: Visionary Saints in the Gilded Age: The American Afterlife of the Park Abbey Glass – Élisabeth Pillet : Les collections des peintres verriers parisiens – Peter Martin: The Sale of the Altenberg and St. Apern Stained Glass to Shrewsbury – Aránzazu Revuelta Bayod: The Restoration of the Stained Glass Windows of León Cathedral in the Second Half of the 19th Century.
Additional Edition:
ISBN 9783034311632
Language:
English
DOI:
10.3726/978-3-0351-0470-7
URL:
https://www.peterlang.com/view/product/45615?format=EPDF