Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    Online Resource
    Online Resource
    Berlin ; : De Gruyter,
    UID:
    almafu_9961491171202883
    Format: 1 online resource (128 p.)
    ISBN: 9783111175829
    Content: Arbeit Macht Frei befasst sich mit den verschiedenen Darstellungen, Bedeutungen und Interpretationen des berüchtigten Satzes in der Kunst. Dessen Ursprung liegt in dem Roman des deutschen Philologen Lorenz Diefenbach (1806-1883) aus dem Jahr 1873 und geht auf die Zeit der Weimarer Republik zurück. ‚Arbeit macht frei‘ wird aber vor allem mit den Nationalsozialisten in Verbindung gebracht, die die Phrase an den Eingängen von sechs Konzentrationslagern anbrachten. Mit Verachtung und Ironie sollten die Gefangenen in die Irre geführt und falsche Hoffnungen geweckt, sowie Widerstand und Aufstände verhindert werden. Batya Brutin spricht über Künstler/-innen, die den Holocaust überlebt haben, und Nachkommen, die ebenfalls Künstler/-innen sind, sowie über andere, die die Phrase in ihren (Kunst)Werken verwenden. Sie nehmen in Auseinandersetzung mit und dem Gedenken an den Holocaust einen persönlichen oder allgemeinen Blickwinkel ein, vermitteln politische Botschaften, oder ringen mit universellen Wahrnehmungen. Dies ist das erste Buch, das sich mit diesem schwierigen, aber notwendigen Thema in der Kunst beschäftigt.
    Content: Arbeit Macht Frei focuses on the various representations, meanings, and interpretations of the infamous phrase in art. The origin of the expression recalls the novel by German philologist Lorenz Diefenbach (1806–1883) from 1873 and the Weimar Republic, but is most associated with the National Socialists, who used it at the entrances to six of their concentration camps. The Nazis employed the slogan to misdirect with contempt and irony, and to instill false hope in the minds of prisoners to help prevent resistance and insurrection. Batya Brutin discusses Holocaust survivor artists and their descendants who are artists as well as others who use the well-known phrase in their artwork. These artists have used the inscription as a motif from a personal or general point of view to convey political messages, present values, or wrestle with universal perceptions. This is the first booklength treatment of this difficult yet necessary topic in art.
    Note: Frontmatter -- , Contents -- , Preface -- , List of Illustrations -- , Introduction -- , About the Book’s Chapters -- , Chapter 1: We Were There: Illustrated Testimony -- , Chapter 2: Life in the Shadow of the Inscription -- , Chapter 3: Paraphrase of the Inscription -- , Chapter 4: Moral, Political, and Universal Messages -- , Chapter 5: Remembering the Holocaust -- , Epilogue -- , Bibliography -- , Index , Issued also in print. , In English.
    Additional Edition: ISBN 9783111153117
    Language: English
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. Further information can be found on the KOBV privacy pages