UID:
edocfu_9961447760102883
Format:
1 online resource (1217 pages)
Edition:
1st ed.
ISBN:
3-662-68599-X
Note:
Intro -- Vorwort -- Foreword -- Inhaltsverzeichnis -- Teil I: Kreation/Creation -- Ecologies of IP Openness -- 1 Extractive and Commodifying Openness v. an Ecological Perspective -- 2 Challenges of Openness -- 2.1 Open Access to Scientific Publications -- 2.2 Open Access of Digitized Cultural Heritage to Be Restituted to Its Country of Origin -- 2.3 New Copyleft Licenses to Better Address the Conditions of Collaboration and Creation -- 3 Conclusion -- References -- Die Bedeutung des Urheberrechts für offene Schaffensprozesse -- 1 Offene Schaffensprozesse in der Praxis -- 2 Urheberrechtliche Einordnung offener Schaffensprozesse -- 3 Verwendung der Inhalte anderer Teilnehmer in offenen Schaffensprozessen -- 4 Ursache der urheberrechtlichen Herausforderungen bei offenen Schaffensprozessen -- 5 Regelung für miturheberschaftliche Bearbeitungen -- 6 Anpassung des deutschen Rechts oder des Unionsrechts? -- 7 Fazit -- Literatur -- Gedanken zum Gestaltungsspielraum im Urheberrecht -- 1 Einführende Überlegungen -- 2 Der Gestaltungsspielraum -- 3 Bestimmung des Gestaltungsspielraums -- 3.1 Aufgabenstellung -- 3.2 Möglichkeiten und Grenzen der Umsetzung -- 3.3 Selbst auferlegte Aufgabenstellung und Grenzen der Umsetzung -- 4 Ergebnis -- Literatur -- Der Schutzbereich des Urheberrechts - Ansätze einer Methode -- 1 Ausgangslage -- 2 Externe Orientierungspunkte -- 2.1 Patentrecht -- 2.2 Designrecht -- 3 Ansätze einer Methode -- 3.1 Grundsätzliches -- 3.2 Ebene der konkreten Ausdrucksform -- 3.3 Ebene des abstrakten Inhalts -- 3.4 Gegenprobe -- 3.5 Freie Benutzung -- Literatur -- Vom Monismus und Dualismus zum Trialismus im Urheberrecht -- 1 Fragestellung -- 2 Erkenntnisgewinn aus Monismus und Dualismus -- 2.1 Monismus -- 2.2 Dualismus -- 3 Internationale Bedeutung der Urheberrechtstheorien -- 4 Weiterentwicklung der Urheberrechtstheorie.
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4.1 Anpassung an das heutige positive Recht -- 4.2 Anpassung an das heutige Werknutzungsverhalten -- 5 Trialismus im Urheberrecht -- Literatur -- When the Robots (Try to) Take Over: Of Artificial Intelligence, Authors, Creativity and Copyright Protection -- 1 Homage -- 2 Introduction -- 3 The Protectability of AI-Generated Works -- 4 The Desirability of Granting Copyright Protection to AI-Generated Works -- 5 The Legality of AI-Generated Content Trained on Copyright Protected Works -- 6 Towards a New Limitation-Based Remuneration Right to the Benefit of Creators for Machine Learning of Generative AI -- 7 Conclusion and Outlook -- References -- Translating Educational and Cultural Literacy Works under Berne, Ius Cogens, and Linguistic Genocide -- 1 Cultural Survival Through Translation? -- 2 Linguistic Human Rights, in Education, and for Cultural Literacy -- 3 Harmonious Reading, Ius Cogens, and Linguistic Genocide -- 4 Copyright Reform -- 5 Conclusion -- References -- Lex generalis derogat speciali: May Works of Applied Art Have No Artistic Relevance? -- 1 Autonomous Concepts in Copyright: More Political Enforcement than Legal Reasoning -- 2 The Judicial Repeal of Two Provisions into Force: prior lex generalis derogat posteriori et speciali -- 3 Risks of a Judicial Imposition of Potentially Unlimited Overlaps Among Copyright and Other Intellectual Property (IP) Rights -- 4 The 'Artistic Value' Requirement and the EU Rules of Law Put to the Test -- References -- The Status of Three-Dimensional Functional Works Post-Cofemel: An Empirical Analysis of the Member States' Case Law -- 1 Introduction -- 2 Portugal -- 3 Germany -- 4 Italy -- 5 Denmark -- 6 Finland -- 7 Spain -- 8 Conclusion -- References -- The Protection of Digital Fashion Creations -- 1 Digital Fashion -- 2 The Protection of Digital Creations by Industrial Design.
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2.1 Digital Creations Not Incorporated into Physical Products -- 2.1.1 Digital Fashion Creations and the Legal Concepts of Design and Product -- 2.1.2 Unregistered Digital Designs: Territorial Issues to Establish an Unregistered Community Design Right -- 2.1.3 Right to the Protection -- 2.1.4 Digital Designs Protection Against Its 3D Reproduction -- 2.2 Digital Designs Reproducing Previous Designs of Physical Products -- 3 The Protection of Digital Creations by Copyright -- 4 Other Protection Possibilities: Trademarks and Unfair Competition -- References -- New Kid on the Block oder des Kaisers neue Kleider? - Was macht NFT-Kunstwerke so begehrenswert? -- 1 NFTs und Krypto-Kunst -- 2 Zur Technik der NFTs -- 3 Rechtsfragen -- 3.1 Rechtliche Qualifizierung des Token -- 3.2 Mit einem NFT verbundene Urheberrechte -- 3.3 Unterlassungsansprüche gegenüber Dritten, die unberechtigt ein NFT erstellen? -- 3.3.1 Vorgehen aus dem Eigentum? -- 3.3.2 Vorgehen aus dem Urheberrecht? -- 4 Zur Psychologie der Krypto-Kunstwerke -- 4.1 Die Immaterialität des Vermittelten -- 4.2 Psychologie der Wertschätzung -- 4.3 Marktmechanismen -- 5 Die Zukunft -- 5.1 Recht -- 5.2 Kulturhistorische Aspekte -- Literatur -- Kreatives Schaffen im Crypto Art Kosmos -- 1 Einleitung -- 2 Kreatives Schaffen zwischen Freiheit und Schutzrechten -- 2.1 Kreativität im tripolaren Spannungsfeld -- 2.2 Kreative Ideen als Innovationsfaktor -- 3 Schaffung neuer Kunstmärkte durch digitale Technologien -- 3.1 Ausgangslage -- 3.2 Non-fungible Token als Kunstobjekte -- 3.2.1 Wesen der Non-fungiblen Token -- 3.2.2 Schaffung und Vermarktung von NFT -- 3.2.3 Vertragliche Verwertungskonzepte bei Crypto Art -- 3.3 Weitere digitale Kreationen -- 4 Synthese und Ausblick -- Literatur -- Digital Transformations and the Moral Right of the Author -- 1 Introduction -- 2 Digitization and Loss of Quality of the Work.
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3 Digital Transformation and Alteration of Public Perception -- 4 Derivative Works and Respect for Integrity in the Digital Age -- 5 Conclusion -- References -- „Der Idiot": Kleine und große Überforderungen des Aufführungsrechts -- 1 Verwerfungen im Urheberrechtsschutz -- 2 Die Dresdner Inszenierung -- 3 Umzug nach Düsseldorf -- 4 Der Rechtsstreit -- 5 Die Entscheidungen -- 6 Die Überforderung des Urheberrechts -- 6.1 Kopiervorgänge als Rechtsbrüche im digitalen Zeitalter -- 6.2 Die Schöpfung durch mehrere -- 6.3 Postdramatisches Theater und urheberrechtliche Kategorisierungen -- 7 Lösung Vertragsrecht -- Literatur -- The Direct Remuneration Right for Authors and Artists: Germany as an Example for Belgium? -- 1 Introduction -- 2 Transposition of Directive 2019/790 in Belgium -- 3 Justification of the Belgian Solution and Support in Comparative Law -- 3.1 The Solution for Streaming -- 3.2 The Solution for Sharing Platforms -- 4 The Interpretation of Art. 18 -- 5 Assessment in General European Law -- 5.1 The Technique of Splitting Up of a Right -- 5.2 The Basis Is a Directive -- 5.3 Combining Articles? -- 6 Conclusion -- References -- A Primer on the New Remuneration Rights for Video-on-Demand in Switzerland -- 1 Introduction -- 2 Main Features and Background -- 2.1 Basic Structure -- 2.2 Standard Narratives -- 2.3 Comparative Aspects -- 3 Analysis and Critique -- 3.1 Exceptions -- 3.2 Reciprocity Requirements -- 3.3 The Trouble with "Double Dipping" -- 3.4 The Music Exemptions -- 4 Conclusion -- References -- Exhaustion Revisited: And Reconstructed? -- 1 Introduction -- 2 The Tale of the "general exhaustion doctrine" ("allgemeine erschöpfungslehre") in German Case Law: Does It Ring a Bell? -- 3 "Exhaustion" (and Non-Exhaustion) as Part of Justification of Different Rules in EU Law? -- 3.1 Distribution of Tangible Goods.
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3.2 Online "distribution" of Digital Copies -- 3.3 Cross Border Transmissions -- 3.4 Linking vs. Uploading -- 3.5 Retransmissions -- 4 Reflections on the Reconstruction of the Exhaustion Term -- References -- Der fehlende Werkgenuss beim Text and Data Mining -- 1 Einführung -- 2 Die Werkgenuss-zentrierte Konzeption des Urheberrechtsgesetzes -- 3 Werkgenussfreie Phänomene -- 3.1 Zweckentfremdung -- 3.2 Softwarenutzung -- 3.3 Text and Data Mining -- 4 Lösungsansätze -- 4.1 USA -- 4.2 Japan -- 4.3 EU -- 5 Konsequenzen -- Literatur -- Copyright Exceptions for Text and Data Mining: A Case of Specificity (Certainty) and Generality (Flexibility) -- 1 Introduction -- 2 The EU Model for TDM -- 3 The Singapore Model for TDM -- 3.1 The Former Position in Singapore: TDM in the Copyright Act 1987 -- 3.2 The Current Position in Singapore: TDM in the Copyright Act 2021 -- 4 Conclusion -- References -- Die Bedeutung der redaktionellen Kontrolle beim Zugänglichmachen von audiovisuellen Inhalten in der Schweiz -- 1 Einleitung -- 2 Jüngere Gesetzesänderungen in der Schweiz -- 3 Fallkategorien von VOD-Angeboten -- 3.1 VOD-Geschäftsmodelle -- 3.2 Marktteilnehmer -- 3.2.1 VOD-Anbieter -- 3.2.2 Aggregator -- 3.2.3 Anbieter von Plattformdiensten -- 4 Adressatenkreis der VOD-Regulierung in der Schweiz -- 4.1 Vorbemerkung -- 4.2 Urheberrechts-/Leistungsschutzabgabe -- 4.2.1 Vorgaben des Gesetzgebers -- 4.2.2 Verpflichtete und Berechtigte -- 4.2.3 Der GT 14 -- 4.2.4 Anwendung auf VOD-Anbieter -- 4.2.5 Anwendung auf Aggregatoren -- 4.2.6 Anwendung im „Fall YouTube" -- 4.3 Investitionspflicht und Filmquoten nach Filmgesetz -- 4.3.1 Vorgaben des Gesetzgebers -- 4.3.2 Anwendung auf VOD-Anbieter -- 4.3.3 Anwendung auf Aggregatoren -- 4.3.4 Anwendung auf Anbieter von Plattformdiensten -- 4.4 Jugendschutzmassnahmen nach JSFVG -- 4.4.1 Vorgaben des Gesetzgebers.
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4.4.2 Anwendung auf VOD-Anbieter.
Additional Edition:
ISBN 3-662-68598-1
Language:
German