Format:
Online-Ressource (VII, 335 S.)
ISBN:
9783110918373
Series Statement:
Reihe Germanistische Linguistik 239
Content:
Central to this volume is an empirical study on the following questions: What media experience do eighth grade students have? What subjective theories of written and spoken language have they developed? Are there differences according to sex, type of school and media socialization? The study takes account of standard methodological procedures in the social sciences and combines quantitative and qualitative approaches. The findings are drawn upon for conclusions of a practical nature in connection with a meaningful interplay between media didactics and the teaching of German in school curricula.
Content:
Im Mittelpunkt des vorliegenden Buches steht eine empirische Studie zu folgenden Fragen: Welche Medienerfahrungen haben Schülerinnen und Schüler der achten Klasse? Welche subjektiven Theorien zu Mündlichkeit und Schriftlichkeit haben sie entwickelt? Gibt es Unterschiede hinsichtlich Geschlecht, Schulform und medialer Sozialisation? Aus den Ergebnissen dieser Studie, die die methodischen Standards der Sozialwissenschaften berücksichtigt und quantitative mit qualitativen Verfahren kombiniert, werden schließlich schulpraktische Erwägungen im Rahmen curricularer Vorgaben abgeleitet.
Additional Edition:
ISBN 9783484312395
Additional Edition:
Erscheint auch als Druck-Ausgabe Kurzrock, Tanja Neue Medien und Deutschdidaktik Tübingen : Niemeyer, 2003 ISBN 9783484312395
Additional Edition:
ISBN 3484312394
Language:
German
Subjects:
German Studies
Keywords:
Neue Medien
;
Medienkonsum
;
Mündliche Kommunikation
;
Schriftliche Kommunikation
;
Deutschunterricht
;
Sekundarstufe 1
DOI:
10.1515/9783110918373
URL:
Volltext
(lizenzpflichtig)